Petra Postma wil de reiswereld bewustmaken dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de mindervalide doelgroep. Postma is zelf iemand uit de mindervalide doelgroep en gebonden aan een rolstoel, hierdoor weet ze als geen ander waar de pijnpunten liggen binnen de reisbranche. Postma is momenteel een database aan het opzetten waar duidelijk in wordt omschreven hoe toegankelijk een accommodatie is met alle plus- en minpunten.
Door haar heupafwijking en de problemen die Postma tegenkomt in de reiswereld, kwam ze op het idee om een keurmerk te ontwikkelen: Het Keurmerk Toegankelijkheid Gehandicapten (KTG). Haar bedrijf KTG-Solutions inventariseert, rapporteert en adviseert bedrijven om de toegankelijkheid voor de mindervalide doelgroep te verbeteren. Inmiddels help Postma naast organisaties in de reiswereld ook andere branches, maar volgens haar is met name in de reisbranche nog een grote slag te slaan.
Database
“Als ik een hotel bel met de vraag: ‘Ik zou graag een kamer bij u willen boeken, kan dat?’ Dan is het antwoord vaak: ‘We hebben een invalidenkamer.’ Dat is mooi, maar hoe de indeling van deze kamer is kunnen ze mij niet vertellen. Volgende vragen: ‘Kan ik overal met mijn rolstoel door uw hotel? Hoe breed is de lift?’ Dit is nog maar begin. Om meer omzet te behalen, is het zeer belangrijk om dit goed in kaart te hebben. Zo voorkom je teleurstelling bij gasten.” Postma is een database aan het opzetten waar duidelijk in wordt omschreven hoe toegankelijk een accommodatie is met alle plus- en minpunten. Deze database is beschikbaar voor touroperators en/of reisagenten. “Een van de klachten is dat uw gasten een andere vakantie verwachten dan hen is verteld. De vergrijzing zet ook door. Deze doelgroep wil graag lang zelfstandig blijven reizen, maar ook graag met iets meer gemak gebruikmaken van de accommodatie. Bied hen bijvoorbeeld dan een seniorenkamer aan. Deze doelgroep, bestaande uit 65-plussers, kan per jaar een omzetverhoging van ongeveer 20% tot 25% geven.”
Meer informatie over de database? Petra is bereikbaar via 06-51844691 en info@ktg-solutions.com.
Lees meer in TravelPro 24, van 14 juni 2019.
Eén reactie
Mooi initiatief Petra. Nu nog nog de Airlines meekrijgen om deze doelgroep beter van dienst te zijn. Bijvoorbeeld 6 stoelen achterin het toestel reserveren voor onze invalide medemens. De stoelen moeten dan wel extra beenruimte hebben vergelijkbaar met Premium Economy. De toilet zou ook aangepast moeten worden en goed toegankelijk zijn. Ik weet bijna wel zeker dat er heel veel mensen daar gebruik van zullen maken ook al kost het meer.
Het verbaasd mij nog steeds dat de Airlines deze doelgroep passeert.