Voor de huidige spelers in de reisbranche is het van belang om hun rol te bepalen in de toekomst van de reisindustrie. De ANVR en Capgemini hebben daarom besloten hun krachten te bundelen en een samenwerkingsplatform op te zetten voor bedrijven in de Nederlandse reisbranche. Het doel was om een beeld te vormen van hoe de branche er in 2025 uit zal zien. De hoofdvraag die beantwoord diende te worden: hoe winkelen Nederlandse reizigers in de toekomst (2025) en welke acties moeten Nederlandse reisorganisaties nemen om aan de behoeften van de toekomstige reiziger te voldoen en on een leidende positie in de branche te veroveren?
Trends Nederlandse reizigers
Vanwege de vergrijzing neemt het aantal mensen dat tijd heeft om te reizen steeds verder toe. De meest populaire manieren van transport blijven de auto en het vliegtuig. Nederlandse toeristen geven nog steeds het meeste geld uit in West-Europese landen en het maken van korte stedentrips wordt ontzettend populair. Er wordt steeds meer online geboekt ten koste van offline en goed werkende websites en apps zijn hierbij essentieel. De wereld verandert en de reisbranche moet flexibel zijn om mee te veranderen. In een wereld van drukke schema’s, oneindige keuze mogelijkheden en een overdaad aan informatie zijn klanten klaar om gepersonaliseerde aanbieden te ontvangen. Reizigers zijn op zoek naar authentieke momenten en dus zullen bedrijven herinneringen voor klanten creëren, waarbij de herinnering zelf het product wordt.
Wees onderscheidend
De vijf speerpunten waar een reis onderscheidend in moet zijn, zijn de laagste prijs, het beste product, persoonlijke service, lokale toegang en de merk ervaring. Succesvolle bedrijven domineren vaak in een van deze speerpunten, zijn onderscheidend in een andere en tenminste gemiddeld in de rest. De gehele reisindustrie probeert onderscheidend te zijn wat betreft de prijs. Dit speelt echter voor de meeste klanten maar een kleine rol. Start met het creëren van aanbod dat in lijn is met de behoeften van jouw klant.
Verandering
In plaats van het product moet de klant centraal komen te staan. Deze moet gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen in plaats van massa-aanbiedingen. Er zijn verschillende type klanten die elk andere verwachtingen hebben. In het rapport worden vier typen klanten en hun behoeften uitgelicht. Daarnaast moeten processen en handelingen moeten zoveel mogelijk geautomatiseerd worden. Men moet ondernemend zijn en te durven innoveren. Ten slotte is het maken van een helder strategisch businessplan belangrijker dan ooit. In het rapport zijn een aantal voorbeelden en hulpmiddelen opgenomen voor het maken van een businessplan.
Eén reactie