De vijf belangrijkste markten voor het incoming toerisme naar Duitsland dragen met een bovengemiddelde groei een belangrijk steentje bij aan de uitstekende halfjaarcijfers: Nederland blijft met een plus van 2,3 procent de onbetwiste nummer één. Zwitserland genereert – vanwege de sterke munt – een groei van 9,3 procent, goed voor 2,8 miljoen overnachtingen, gevolgd door de Verenigde Staten (2,5 miljoen overnachtingen), het Verenigd Koninkrijk (2,4 miljoen overnachtingen) en Italië (1,7 miljoen overnachtingen).
Het toerisme naar Duitsland ontwikkelt zich in de eerste helft van 2015 zeer positief. In de eerste zes maanden van het jaar nam het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in Duitsland toe met 4,7 procent. Het Duitse bureau voor de statistiek telde in deze periode 34,4 miljoen overnachtingen in hotels met tien of meer bedden – 1,5 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Nederland blijft met 4,4 miljoen overnachtingen de belangrijkste herkomstmarkt.
“Uit marktonderzoek blijkt dat Duitsland juist in de periode oktober tot en met december veel bezoekers trekt”, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau. “De herfst is dan ook van oudsher het seizoen van vele volksfeesten, zoals de oogst-, wijn-, en bierfeesten. Al snel daarna volgen de gezellige kerstmarkten en als klap op de vuurpijl zijn er natuurlijk ook nog de oudejaarsfeesten in de Duitse steden. Met onze themacampagne ‘Tradities & gebruiken’ belichten we de evenementen, die de identiteit van de regio’s weerspiegelen.’”