Er heerst onbegrip in de luchtvaartsector over de plannen van de Duitse luchtverkeersleiding om een vliegtol te gaan heffen bij luchtvaartmaatschappijen die door het Duitse luchtruim vliegen. Het zou de Nederlandse airlines jaarlijks € 20 miljoen extra gaan kosten, wat deze bij het doorgaan van de plannen gaan doorbereken in de ticketprijzen.

Niet alleen vanuit de luchtvaartbranche wordt het idee van de luchttol onacceptabel genoemd. Ook vanuit de Nederlandse politiek wordt er kritisch gereageerd op de plannen van de oosterburen, die met de tol het potje van het pensioenfonds van de luchtverkeersleiding willen aanvullen. Frank Allard liet tegenover De Telegraaf namens de BARIN al weten in te schatten dat het de Nederlandse reiziger tientallen euro’s extra gaat kosten. Naast de klachten vanuit Nederland heeft ook de Association of European Airlines al van zich laten horen. De vrees bestaat dat wanneer Duitsland het plan gaat doorvoeren ook andere Europese landen gaan volgen met een soortgelijke tax, waarmee het continent zich volgens velen uit de markt prijst met de Midden-Oosten airlines die de Europese lucthhavens langzamerhand toch al ‘overnemen’…