De ANVR is tevreden met het aanpakken door de ConsumentenAutoriteit van Ryanair voor de overtredingen die deze luchtvaartmaatschappij heeft gemaakt. Er zijn echter nog meer praktijken van Ryanair die naar opvatting van de ANVR aangepast moeten worden. Zo is het vermijden van het automatisch kopen van een reisverzekering op de website van deze airline onduidelijk en weinig transparant. In oktober kwam dit al uitgebreid aan de orde in het programma ‘Kassa’. Sindsdien zijn aanpassingen gedaan aan de website, maar het blijft weinig transparant.
“ANVR reisondernemingen willen een eerlijk speelveld waarbinnen reisproducten worden aangeboden. Wij vinden het prima dat overtreders worden aangepakt. De EU-regels eisen een helder en transparant boekingsproces. Het is daarom goed dat op Europees niveau dit verder wordt opgepakt”, aldus Frank Oostdam, directeur en voorzitter ANVR.
Ryanair bood op haar website vliegtickets aan voor prijzen waarbij niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren inbegrepen, zoals heffingen en toeslagen die verplicht worden berekend. De prijs die de consument uiteindelijk betaalde was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden. Dit is in strijd met de consumentenregels.
De Consumentenautoriteit, die ondoorzichtige prijzen in de reisbranche als een van de aandachtsgebieden op haar agenda 2012-2013 heeft staan, stelde vier overtredingen vast. Zo vermeldde Ryanair op haar website ticketprijzen niet inclusief alle voorzienbare en onvermijdbare kosten, het online boekingsproces biedt consumenten niet de mogelijkheid om tussentijds invoergegevens te controleren en eventuele fouten te herstellen, de airline vermeldt op haar website geen e-mailadres (waardoor rechtstreekse communicatie met het bedrijf wordt bemoeilijkt) en het biedt haar klantenservice alleen in het Engels aan, terwijl dit nergens vermeld stond op de verder Nederlandstalige website.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze. Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.”
Ryanair heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast. Nu presenteert zij wel prijzen met inbegrip van voorzienbare en onvermijdbare toeslagen en heffingen. Daarnaast vermeldt zij nu dat er sprake is van een Engelstalige klantenservice. Voor de overtredingen die nog niet zijn beëindigd heeft de Consumentenautoriteit drie lasten onder dwangsom opgelegd om ervoor te zorgen dat Ryanair op korte termijn haar werkwijze aanpast. De dwangsommen kunnen oplopen tot maximaal € 240.000 per overtreding.
Het bedrijf kan dit besluit juridisch nog aanvechten door bezwaar aan te tekenen.
4 reacties
Ik vlieg erg veel met ze, een prima, 100 procent eerlijk en topbedrijf, dat van die reisverzekering snap ik wel, dat klopt, maar de rest is onzin, je moet het even weten, Easyjet maakte het bonter met hun kosten voor een creditcardbetaling van 16 euro, bij Ryanair was de betaling altijd 6 euro per ticket voor zo’n betaling, was bekend, verder zijn de prijzen natuurlijk ongekend laag, dus prima, dat ze dat mogelijk maken. Over criminele praktijken gesproken, KLM en Airfrance bieden prijzen voor retour vluchten, die een derde zijn van de enkele reis prijs, als je een retour boekt en je laat een van de vluchten lopen(vliegen) moet je alsnog de 3 dubbele prijs betalen van een enkeltje, Dat is de KLM en Airfrance, en dat mag dan wel????
Geweldig dat de schandelijke Ryanair praktijken worden aangepakt!
Met een ondoorzichtelijk boekingsproces wordt al jaren op slinkse wijze extra geld van klanten afgetroggeld.
Bovendien worden passagiers als vee behandeld door schreeuwende oostblok stewardessen.
Indien mogelijk deze airline altijd vermijden!
Blij dat er iets gebeurt; ze verdienen deze boete. Ben sowieso verbaasd dat met zo’n waardeloze en onoverzichtelijke boekingssite passagiers blijkbaar nog steeds massaal overgaan tot boeking. Je moet er bijna voor gestudeerd hebben om te voorkomen dat je die extra onnodige kosten tóch in je maag gesplitst krijgt.
Steeds vaker ben ik het spoor bijster hoe het bij mensen in hun hoofd schakelt in hun beslissingsproces; volgens mij begint bijna alles met de gesuggereerde prijs en vervolgens accepteren ze bijkans alle bijkomende kosten (maar dan alleen op een boekingssite ) als gedweeë schaapjes. Is er iemand die een suggestie heeft hoe we deze instelling ook in onze reisbureaus kunnen bewerkstelligen?
Eindelijk dat werd eens tijd !