Met de ondertekening van het contract tussen ANVR en het Belgische UnifiedPost en het drinken van een Belgisch biertje, is op 27 april e-facturering in de reisbranche officieel van start gegaan. Touroperators kunnen nu met het elektronisch verzenden van facturen sneller en veel goedkoper facturen bij de reisagenten bezorgen. Voor reisagenten is de winst van een branchebrede standaard dat ze alle facturen op één en dezelfde wijze ontvangen en kunnen verwerken. Afhankelijk van het backoffice programma kan de factuurinformatie vervolgens elektronisch worden vergeleken met de boekingsgegevens in de eigen administratie. Dit scheelt het reisbureau veel controlewerk.
In de afgelopen weken zijn reeds meer dan 1000 reisbureaus aangesloten op het
e-factureringsplatform. De facturen worden op dit moment nog door twee touroperators uit de pilot aangeleverd, maar naar verwachting zal dit snel worden uitgebreid. Zo kunnen ook niet-ANVR reisagenten en touroperators tegen redelijke kosten deelnemen aan dit systeem.
Frank Oostdam, directeur van de ANVR: ”Reisbureaus en touroperators hebben gezamenlijk de handen ineengeslagen en hebben een systeem ontwikkeld waar voor beiden veel voordeel valt te behalen. Wij zijn best trots op de branche, want e-facturering in de reisbranche is veel meer dan alleen de factuur als PDF versturen.” Voor deelnemers aan elektronisch factureren, is inmiddels een uitgebreide handleiding beschikbaar. Voor touroperators die ook aan e-facturering willen deelnemen, staat daarin precies beschreven wat men hiervoor moet doen. Louis Engbersen, directeur van UnifiedPost: “Wij zijn verheugd om onze services naar de reisbranche verder te kunnen uitbreiden. Uiteindelijk is er niets mooier dan het verbeteren van de efficiency en het realiseren van kostenbesparing dat bovendien ook het milieu ten goede komt.”