Om het behoud van passagiers te vergroten is easyJet een grote proef gestart met een loyaliteitsprogramma. Hiermee wil de maatschappij vaste klanten extra belonen. De proef heeft de afgelopen drie maanden 15.000 passagiers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland bereikt.

In deze proef krijgen vaste klanten meer flexibiliteit op boekingen, een prijsgarantie en een speciaal telefoonnummer voor de klantenservice. 91% van de deelnemers aan de proef vinden het programma aantrekkelijk. Loyaliteit van onze klanten stimuleert de omzetgroei en kostenbeheersing omdat het meer kosteneffectief is bestaande klanten te behouden dan nieuwe klanten te werven.

“Wij hebben goed naar onze klanten geluisterd door in een loyaliteitsprogramma ons te richten op wat zij belangrijk vinden. In tegenstelling tot de complexe programma’s van traditionale airlines is dat van easyJet erop gericht juist datgene aan te bieden waar onze klanten daadwerkelijk op zitten te wachten. Voor easyJet is de uitvoering daardoor simpeler”, aldus Carolyn McCall, CEO easyJet.

De toename van loyaliteit is volgens easyJet in de afgelopen jaren gedreven door een aantal initiatieven van de airline. Zo werd het easyJet Plus programma geïntroduceerd, dat klanten een onbeperkte keuze in zitplaats biedt, net als versnelde bagage afgifte en versneld boarden. Ook biedt easyJet vanaf voorjaar 2015 op geselecteerde vliegvelden versnelde beveiliging aan. Het easyJet Plus lidmaatschap is in het afgelopen jaar met 14% gestegen.