De sterke stijging van het gebruik van smartphones zorgt voor een snelle verandering in consumenten- en reizigersgedrag. Zakelijke reisprogramma’s kunnen efficiënter worden ingericht door in te spelen op de groeiende mogelijkheden van mobiele telefoons en de groeiende afhankelijkheid van reizigers hiervan. Dit blijkt uit een white paper van BCD Travel, marktleider in zakenreismanagement in de Benelux. De white paper “The customer Always knows best: Leveraging B2C strategies in managed travel programs”, toont aan dat als gevolg van deze trend de strategische focus van zakenreizen verschuift van het centraal stellen van het reisprogramma naar het centraal stellen van de reiziger. Dit leidt niet alleen tot effectievere communicatie met reizigers, maar kan ook bijdragen aan een verbeterde veiligheid van de reizigers en zelfs een betere onderhandelingspositie met leveranciers. Diederik Banken, Vice President Commercial bij BCD Travel: “Rechtstreeks in contact staan met reizigers biedt aanzienlijke kansen voor zowel een reisagent als Travel Manager. Door klanten continu te voorzien van actuele informatie kunnen reizigers hun reisplannen indien nodig sneller aanpassen. Travel Managers kunnen inspelen op het ‘nieuwe’ gedrag door uit te vinden op welke sociale netwerksites reizigers zich bevinden en waar zij hun persoonlijke reiservaringen delen. Het contact met reizigers kan bijdragen aan betere naleving van een reisbeleid. Eventuele negatieve ervaringen van reizigers kunnen gebruikt worden in onderhandelingen met suppliers”.