De nationale luchtvaartmaatschappij van Estland, Estonian Air, is failliet. Een schuld van € 85 miljoen moet worden terugbetaald aan de Europese Commissie. Bij EUclaim liep er al sinds september 2014 een claim tegen Estonian Air. De rechter bepaalde op 5 november in het voordeel van de passagier, maar door het faillissement is de kans op het daadwerkelijk ontvangen van de vergoeding klein.

De vlucht van Estonian Air van Amsterdam naar Talinn op 5 juli 2014 werd geannuleerd. Dit was voor een passagier een vervelende ervaring, aangezien ze al een lange tijd uitkeek om haar moeder in Estland op te zoeken samen met haar twee kinderen. Extra vervelend was dat haar kinderen beide allergisch zijn en er op de luchthaven Schiphol bijna geen glutenvrije eten te verkrijgen is. Bij terugkomst in Nederland bleek dat ze recht heeft op een vergoeding. De passagier heeft de claim neergelegd bij EUclaim om op te pakken met de luchtvaartmaatschappij. Estonian Air heeft in 2015 616 vluchten uitgevoerd en hiervan zijn elf vluchten vertraagd of geannuleerd.

Proces
Het proces van het afhandelen van een claim verschilt van enkele weken tot twee jaar. In het geval van de claim van deze passagier is het een proces geweest van ruim dertien maanden. Na het ontvangen van de claim in september 2014, is EUclaim in februari 2015 gestart met een dagvaarding. Op 5 november 2015 kwam hier het positieve nieuws uit voor de passagier; Estonian Air moet de vergoeding betalen. De uitspraak van de rechter over de claim komt voor deze passagier net te laat. Twee dagen na het vonnis laat Estonian Air weten failliet te zijn. Het lange traject van de claim indienen tot aan de rechtszaak is nu hoogstwaarschijnlijk voor niets geweest voor haar. De kans dat Estonian Air de vergoeding nog uitbetaald met een schuld van 85 miljoen euro is erg klein. “Ik bewonder de medewerkers van EUclaim echt enorm. Ik vind het heel vervelend dat alle moeite voor niets is geweest”, aldus de passagier.