Nieuws

Foto’s & video: Corendon Boeing 737 MAX 8 op Schiphol

De Corendon groep verwelkomde vandaag haar volledig nieuwe Boeing 737 MAX 8 van Corendon Airlines International op Amsterdam Airport Schiphol. Het vliegtuig is door onder andere Atilay Uslu – oprichter en mede-eigenaar van Corendon – opgehaald uit de Boeing fabriek in Seattle.

Het toestel krijgt als thuisbasis Antalya en draagt de naam TC-MKS, waarbij MKS staat voor MAKS oftewel MAX. Vanuit daar zal het vliegtuig naar meerdere bestemmingen vliegen, waaronder meerdere malen per week naar Amsterdam Airport Schiphol, vanwaar het Nederlandse vakantiegangers naar hun vakantiebestemming vliegt. Corendon wordt hiermee één van de eerste luchtvaartmaatschappijen op Schiphol met dit gloednieuwe vliegtuigtype.

Corendon CEO Steven van der Heijden en oprichters Atilay Uslu en Yildiray Karaer

De 737 MAX behoort tot een nieuwe generatie passagiersvliegtuigen die stiller, zuiniger en daardoor minder vervuilend zijn. Dankzij de nieuwe motor en de verbeterde aerodynamica ligt het brandstofverbruik circa 15 procent lager en wordt het geluidsniveau met 40% verminderd in vergelijking met eerdere 737 toestellen.

Corendon oprichter Atilay Uslu (r) en Corendon Marketing Directeur Martin de Boer

De Boeing 737 MAX 8 is een stuk duurzamer dan de vorige generatie 737 toestellen. De belangrijkste brandstofefficiëntie verbeteringen zijn uitgevoerd aan de vleugel, de interface van de vleugel, het nieuwe type motor ontwikkeld op basis van ultralichte en zeer sterkte materialen en het gebruik van dubbele winglets. De 737 MAX beschikt over Boeing Advanced Technology Winglets, een verlenging van de vleugels die werveling in de lucht verminderen, waardoor het toestel efficiënter vliegt. In de cockpit zijn er naast de vier grootformaat beeldschermen geen grote wijzigingen aangebracht. In de cabine is het grootste verschil de sfeer ledverlichting. De nieuwste, stillere en duurzamere telg uit de Boeing 737 lijn heeft 189 stoelen.

Sky Interior cabine ontwerp van de Boeing 737 MAX 8 biedt de passagiers een onvergetelijke
vliegervaring met de ledverlichting in de ruime cabine. De kracht van het vliegtuig komt van
CFM International LEAP-1B-motoren, speciaal geproduceerd voor het Boeing 737 MAX-vliegtuig.
Ze zijn brandstofbesparend en vliegen 8% productiever dan hun concurrenten. De Boeing 737 MAX 8
heeft een werkingsbereik van 6.550 km en kan gemiddeld verder vliegen dan de Boeing 737 Next
Generation-serie.

Het brandstofverbruik is 20% lager waardoor ook de CO2-uitstoot van de nieuwe
serie lager is. In vergelijking met zijn concurrenten is deze eco-vriendelijker en stiller met 40% in vergelijking met hedendaagse single-aisle-vliegtuigen. De Boeing 737 MAX-serie heeft een nieuw aerodynamisch ontwerp en de winglets dragen bij aan een brandstofbesparing van 1,5%. De productie van de Boeing 737 MAX 8-serie begon in december 2015. 95 verschillende bedrijven wereldwijd hebben ongeveer 4.300 van dit snelst verkopende model ooit in de geschiedenis van Boeing besteld. De eerste vlucht van het MAX-model, genoteerd voor een catalogusprijs van ongeveer 110 miljoen dollar, vond plaats op 29 januari 2016. De productie van het vorige Boeing-model, de Boeing 737-800, die begon in 1997 en waarvan er 4.773 werden afgeleverd, eindigde in maart 2018.

In de afgelopen maanden heeft Corendon Airlines haar vloot uitgebreid met drie vliegtuigen van het type Boeing 737-800. De in 2017 opgerichte luchtvaartmaatschappij Corendon Airlines Europe, gevestigd op Malta, heeft haar vloot vergroot van één naar drie vliegtuigen. Corendon Airlines Europe vliegt met name van en naar Duitse luchthavens en naar Tel Aviv in Israël. Corendon Airlines International, de Turkse luchtvaartmaatschappij van Corendon, voegt de volledig nieuwe Boeing 737 MAX 8 toe aan haar vloot van 11 vliegtuigen. Corendon heeft in totaal een vloot van zeventien vliegtuigen.

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. Etem Esendemir
    18 mei 2018 at 11:33 — Beantwoorden

    Team Corendon, van harte gefeliciteerd met het nieuwe vliegtuig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige bericht

Management buy-out Holiday Extras: geen gevolgen voor Nederland

Volgende bericht

Arno van Uffelen verkoopt 333travel aan Frangken Tuhumena

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.