Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR, heeft ook gereageerd op het onderzoek dat door de consumentenbond is uitgevoerd.

“Het is klaarblijkelijk weer “reisbureau bashing” tijd voor de consumentenbond. Reisbureaus willen zich best kwetsbaar opstellen. Natuurlijk is elke moderne reisagent/reisbureau er inmiddels van overtuigd dat toegevoegde waarde moet worden geleverd. Het is volstrekt niet moeilijk om hier veel goede voorbeelden van te geven, ik kom ze dagelijks tegen. Des te frustrerender is het als je dan via een amateuristisch opgezet mystery onderzoek van de consumentenbond weer met vrij gratuite uitkomsten wordt geconfronteerd. De reissector zelf doet in het kader van de reisbureau van het jaar verkiezingen zeer professioneel zelfonderzoek. Een zeer professioneel mysterie shopper onderzoek is hier een belangrijk onderdeel van. Dat is nuttig, daar leren we van. De uitkomsten daarvan worden jaarlijks geëvalueerd. Steevast is het eindoordeel dat het reisbureau steeds klantgerichter wordt. Het kan altijd beter, het moet ook altijd beter, maar het is best goed gesteld met onze prestaties op dit vlak. Zeker als je het vergelijkt met andere sectoren.

De reisbureaus mogen de maat worden genomen. Dat willen professionele bedrijven graag, maar dan wel op een professionele manier, op een manier die aansluit bij de dagelijkse gang van zaken op een reisbureau en op een wijze die aansluit op wat die klant echt wil. Het onderzoek van de consumentenbond faalt op dit gebied op alle fronten.”