FTI Touristik GmbH heeft, na intensief overleg met de voorlopige insolventiebeheerder Axel Bierbach en het DRSF, besloten om alle reizen met vertrekdata tot en met vrijdag 5 juli 2024 te annuleren.
“Vanaf het begin van de week hebben we samen met FTI en de DRSF alle mogelijkheden onderzocht om de reeds geboekte reizen in het belang van onze klanten te realiseren. Hoewel een oplossing mogelijk lijkt, is deze niet binnen enkele dagen haalbaar. Voor klanten met een vertrek op korte termijn geloven we daarom dat het annuleren van alle reizen in de komende vier weken de beste oplossing is. Dit biedt klanten de noodzakelijke planningzekerheid en flexibiliteit voor hun aanstaande vakanties”, aldus Bierbach. Volgens hem zou het uitvoeren van de reizen in deze periode gepaard gaan met te veel onzekerheidsfactoren en risico’s voor vakantiegangers in de bestemmingslanden.
BigXtra
De beslissing betreft alle pakketreizen, individuele boekingen en losse diensten die klanten in deze periode via FTI Touristik GmbH, het verkoopmerk 5vorFlug en BigXtra Touristik GmbH hebben geboekt. Gisteren heeft ook de dochteronderneming BigXtra Touristik GmbH, behorend tot de FTI GROUP, faillissement aangevraagd bij de rechtbank van München. Bierbach is tevens benoemd tot voorlopige insolventiebeheerder voor dit bedrijf.
Oplossing
FTI en Bierbach werken samen met DRSF hard aan een oplossing. “Intensieve onderhandelingen zijn op dit moment gaande om te onderzoeken of een overname van pakketreizen mogelijk en praktisch haalbaar is,” aldus Bierbach. “Ons doel is om klanten in staat te stellen naar de bestemming te reizen tijdens de geplande vakantieperiode tegen de afgesproken reissom, rekening houdend met de reeds betaalde aanbetaling. Vooral voor klanten met hoge aanbetalingen of een klein budget zou dit een kans zijn om te reizen, zonder te moeten wachten op de terugbetaling van de reisgelden door het DRSF. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat we slechts een korte tijd hebben om een dergelijke oplossing te vinden, aangezien de onzekerheid, vooral met het oog op de komende zomervakantie, een grote last is voor alle getroffen vakantiegangers,” voegde hij eraan toe. Een beslissing over het al dan niet annuleren van alle resterende boekingen of overname door andere aanbieders zal daarom zeer binnenkort worden genomen.
Overlast
Met betrekking tot de vakantiegangers die momenteel nog in de bestemmingslanden verblijven, zei Bierbach: “We betreuren de overlast ten zeerste en doen er alles aan om deze voor alle getroffenen tot een minimum te beperken.”
8 reacties
Onze reis is ook geannuleerd zouden morgen vertrekken.
Terugbetaling horen we nog niks over.
Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.
Het geld is uitgegeven en wil dat graag terug.
Zou fijn zijn als we onze reissom zsm terug krijgen.
Dat geldt natuurlijk voor alle mensen zeker als alles al betaald is.
Mijn kinderen hebben alles al betaald ,ze hebben nu geen geld meer om een andere reis te betalen.
Ik hoop dat ze voor 20 aug of hun geld trug hebben of dat het word overgenomen door een andere maatschapij gelukkig denkt het reisbureau goed mee .
Wij ook geboekt bij FTI via MIMOSA reizen. Vliegen 31 juli pas naar Egypte. Worden tot op heden niet op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Jammer! We hopen dat onze reis door kan gaan desnoods met Corendon of een andere maatschappij. Hopen net als alle andere snel een update te krijgen over de stand van zaken zodat we uit de onzekerheid zijn!
En weet iemand ook wanneer er dan duidelijkheid is over de reizen die gepland staan ná 5 juli? De schoolvakantie.
Worden deze mensen (waaronder wij) pas na 5 juli geïnformeerd of komt daar meer info op korter termijn over?
Ik vrees van wel. Ook wij vliegen pas laat (31 juli) hebben al gekeken voor een alternatief maar het zit of vol of tegen een belachelijke prijs.
Ook wij hebben geboekt bij FTI via Lavida Travel voor 5 personen naar Tunesië vertrek 6 september,ik heb alles al betaald,Lavida Travel houdt ons prima op de hoogte,bij ons hebben we ook zoiets van,kunnen we omboeken tzt voor 5 personen? Hoeveel moeten we extra bijbetalen? Allemaal onzekerheid
Planningzekerheid????? Ik weet het niet ma aangezien we een half jaar moeten wachten op terugbetaling kunnen we niks plannen. Ik ben een alleenstaande mama , die geen ezeltje heeft
Waar staat dat het een half jaar gaat duren de terug betaling?