Wie zijn paspoort of ID-kaart kwijt, verloren of gestolen is, hoeft niet meer naar de politie om aangifte te doen en daarna naar de gemeente voor het aanvragen van een nieuw document. Deze nieuwe aanpak is de afgelopen jaren getest in ruim 250 gemeenten. Nu wordt in het hele land op deze manier omgegaan met vermiste reisdocumenten.
In de oude situatie moest de vermissing dus twee keer gemeld worden, bij de politie en de gemeente. Dankzij de proef hoeft dat niet meer. Dat is voor reizigers gemakkelijker, want ze hoeven niet naar twee verschillende instanties. Ook voor de politie scheelt het veel werk. Zij krijgen nog steeds van gemeenten signalen als een vermist reisdocument kan duiden op fraude, bijvoorbeeld omdat de persoon regelmatig documenten als vermist opgeeft, of eerder sprake is geweest van misbruik van het document.
De proef is vorig jaar geëvalueerd en na een positieve evaluatie is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gestart met het aanpassen van de Paspoortwet, zodat de proef in wetgeving kan worden omgezet. Het wetsvoorstel dat dit regelt wordt naar verwachting voor de zomer aan de Tweede Kamer aangeboden.