Hoewel er eerder geruchten waren over de samenvoeging van de vijf leisure carries van TUI tot één luchtvaartmaatschappij zal dit niet gaan gebeuren, zo heeft TUI laten weten tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Lokale vlieglicenties worden gehandhaafd, maar er komt wel een centraal platform dat de airlines aanstuurt. Het is de bedoeling dat de vliegtuigen en het personeel van de airlines uitwisselbaar zullen zijn. Om de vloot zo goed mogelijk te benutten wordt de planning van lange-afstandsbestemmingen gezamenlijk gedaan.

Ander nieuws dat tijdens de presentatie naar buiten kwam is dat de TUI-groep een nieuw hotelmerk introduceert, genaamd TUI Blue. De keten zal worden gevormd door nieuwe accommodaties en bestaande die zullen worden geherpositioneerd. In 2018/2019 wil TUI zestig nieuwe hotels aan haar portfolio toevoegen.

Eerder al werd bekend dat merken als Arke zullen gaan verdwijnen. Het internationale reisbedrijf wil op alle internationale TUI-markten het merk TUI gaan voeren. TUI Nederland is binnen de groep de eerste die de naam van haar sterkste merken wijzigt in TUI. Op termijn zullen de andere TUI-landen die de kenmerkende smile als logo hebben volgen, zodat er straks één krachtig internationaal merk is: op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reisbureaus en op de bestemming. In Nederland probeerde TUI de reisbureaus al uit te baten onder het merk World of TUI. Dit mislukte en de reisbureaus kregen in 2005 weer de naam Arke of Holland International. Vanaf nu wordt de consument er stapje voor stapje op voorbereid dat de nieuwe naam van Arke en Holland International straks TUI wordt. Vanaf 1 oktober 2015 zal Arke.nl Tui.nl heten en zal de nieuwe naam op de brochures, vliegtuigen en reisbureaus komen te staan. Holland International wordt een jaar later, vanaf 1 oktober 2016, geïntegreerd in het TUI-merk. Kras blijft de eigen naam behouden; alleen de merken die de TUI-smile in hun logo voeren, worden aangepast.

Elie Bruyninckx, CEO TUI Benelux: ‘’Of we nu Arke, Holland International of TUI heten; we zijn overal en staan altijd klaar voor de klant. Dit kunnen we ook waarmaken, juist dankzij onze kwaliteits- en servicepolitiek en de grootte van ons bedrijf. Het merk TUI staat in Nederland nu al voor kwaliteit en vertrouwen en biedt ons nieuwe mogelijkheden voor verdere groei.’’

Steven van Nieuwenhuijzen, CCO en deputy CEO TUI Nederland: ‘’Na 80 jaar nemen we afscheid van de naam Arke, een naam waar een lange historie aan vast zit. En die historie verandert ook niet maar heeft het merk gebracht waar het vandaag de dag voor staat: een solide merk dat klaar is voor de toekomst. Een toekomst als een global brand die staat als een huis.’’