TravelPro geeft je ieder uur (of zo snel mogelijk) de laatste berichtgevingen door over vertrekken vanaf diverse airports in Nederland of omgeving in verband met de vulkaanuitbarsting op IJsland. Heb je vragen of wil jij jouw verhaal kwijt rondom deze historische gebeurtenis, geef dan je reactie onderaan dit bericht.

Naar aanleiding van nadere analyse is duidelijk geworden dat bij dit aanhoudende weertype het Nederlandse luchtruim tot nader order, maar tenminste tot maandag 14:00 uur (NL) gesloten blijft. Tegelijkertijd werkt de Nederlandse overheid aan meer maatwerk om zo snel als het kan en veilig is het luchtruim te openen.

De vulkanische as uit IJsland blijft langer boven het Europese vasteland. Dit heeft te maken met de huidige weersomstandigheden. Daarom is het Nederlandse luchtruim nog niet veilig voor de luchtvaart. Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI. De weersomstandigheden en de aswolk bepalen hoe de vliegcondities zijn. De betrokken organisaties monitoren de situatie voortdurend en onderhouden nauw contact met buitenlandse autoriteiten. Wanneer meer duidelijk wordt over de toegankelijkheid van het Nederlands luchtruim, of wanneer de huidige situatie wijzigt, zal de IVW hierover nader berichten.

De inzet van Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is om zo snel mogelijk het luchtruim te kunnen openen. Daarom werken de IVW en Luchtverkeersleiding intensief samen met de sector. Dit resulteerde in de testvluchten van de KLM op zaterdag en zondag. Hiermee behoorde Nederland tot de voorhoede in Europa na het verzoek van Eurocontrol. Ook is het daardoor mogelijk dat er toestemming is voor de KLM om maximaal vier vrachtvluchten uit te voeren naar Azië. Deze vluchten worden uitgevoerd zonder passagiers en vliegen buiten de risicogebieden.

Binnen de Europese Unie maakt minister Eurlings zich hard voor een andere benadering van het probleem. Er zou meer maatwerk in het Europees luchtruim mogelijk zijn wanneer er een onderscheid wordt gemaakt tussen gebieden met lage concentraties en hoge concentraties. Deze methode is afgeleid van wat in Amerika gebruikelijk is. Dit zou helpen om de EU sneller weer bereikbaar te maken vanuit de lucht. Een vorm van differentiatie in het vliegverbod is de inzet van minister Eurlings tijdens de adhoc bijeengeroepen Transportraad.

Vliegverkeer onder zicht omstandigheden (VFR) blijft toegestaan. Op basis van de huidige condities en maatregelen, ook in onze buurlanden, is dit mogelijk. VFR is toegestaan onder de door IVW gecommuniceerde voorwaarden en op eigen risico van de vliegers. Een gelijksoortige vrijstelling is ook in de landen om ons heen van toepassing.