Het Oad-debâcle krijgt navolging in de reis- en recreatiesector. Opnieuw legt een MKB-ondernemer het loodje na ‘omstreden’ ingrijpen van huisbankier Rabo.

Eigenaar Martijn Klerks (58) van Thermen Prinsejagt in Eindhoven moet deze week faillissement aanvragen van zijn 17-jarige wellnessbedrijf, dat de deuren heeft gesloten.
Dat komt volgens hem door ,,rigide risicomijding en extra zekerheden van de bank. Rabo weigert mee te werken aan oplossingen, mijn 50 medewerkers staan op straat. We kregen ruim 40.000 bezoekers per jaar over de vloer.”

De bank is volgens Klerks niet bereid om de kredietlijn even op te rekken en hem een kleine adempauze in aflossing te gunnen. ,,De rente op lening is verdubbeld en ik moest mijn panden hertaxeren. Daardoor kom ik in betalingsproblemen.”

Rabo Nederland herkent zich niet in dat beeld. ,,De wellnessbranche heeft het moeilijk door overcapaciteit. Die ondernemingen dienen goed te presteren met een rendabel verdienmodel en genoeg perspectief”, stelt de woordvoerder.

Als wellnesscentra kampen met tegenvallend bezoek en te hoge zakelijke of privékosten, is er volgens hem geen sprake meer van een gezonde bedrijfsvoering. ,,We financieren zolang dat verantwoord is. Zonder zicht op herstel houdt het op.”

Klerks kwam in de Rabo-ziekenboeg, de gevreesde afdeling bijzonder beheer. ,,Die heeft me laten vallen, terwijl ik altijd aan mijn verplichtingen heb voldaan.” Hij ontkent dat hij boven zijn stand leefde. Wel zouden er meer schulden zijn. De geldkraan voor investeringen ging dicht, toen het krediet op was.

Toezichthouder AFM concludeert na onderzoek bij banken dat ‘bijzonder beheer’ weinig te verwijten valt. ,,MKB’ers worden niet structureel benadeeld, hooguit kunnen communicatie en uitleg beter.”

MKB-organisaties vegen de vloer aan met het ‘naïeve’ AFM-rapport. ,,Dat geen misstanden zijn aangetroffen, komt doordat banken informatie achterhouden. Er zijn wel degelijk disproportionele risico-opslagen. Bedrijven in hun ziekenboegen worden vaak alleen maar zieker en armer.”

Rabo spreekt tegen dat de zorgplicht stelselmatig wordt geschonden. ,,Tweederde van onze bijzonder beheer-klanten redt het, maar we werken niet mee aan verliesfinanciering bij matig ondernemerschap. Dat mogen we wettelijk niet eens.”

De bank ziet de rechtszaak tegen de familie Ter Haar met vertrouwen tegemoet. ,,We hebben ons altijd aan de regels en afspraken gehouden. Oad kreeg een jaar de tijd om bedrijfsmatig en financieel orde op zaken te stellen. Dat is helaas niet gelukt.”

De Rabo heeft inmiddels een eerste juridisch antwoord gegeven op de dagvaarding. De inhoud wordt niet  bekend gemaakt. Deze maand vindt schriftelijk repliek van eiser plaats en daarna dupliek van gedaagde. Mogelijk deze zomer zal de rechtbank Utrecht een zittingsdatum bepalen.