Gedurende de eerste 8 maanden van 2014 groeide het aantal reizen wereldwijd met 4,5%. Wel zijn er regionale verschuivingen en wereldwijde trends die zorgen voor de nodige verandering in de manier waarop mensen reizen. Voor 2015 wordt een toename van het aantal reizen verwacht met 4 – 5%. In Nederland steeg het aantal reizen met 2%.
Wereldwijde trends
Het vooruitzicht voor 2015 is positief met een verwachte toename van het aantal reizen met 4 à 5%. (Bron: ITB World Travel Trends Report December 2014) De grootste groei zal uit Azië komen, gevolgd door Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Het aantal stedentrips is de afgelopen vijf jaar met 58% gegroeid en is nu goed voor 20% van alle reizen. Goedkope vluchten en accommodatie spelen een grote rol in de verdere groei hiervan.
Technologie is een van de belangrijkste factoren die momenteel en in de toekomst in de reisbranche voor verschuivingen zal zorgen. Deze maakt het optimaal benutten van beschikbare accommodatie en vervoer mogelijk via bijvoorbeeld websites als Airbnb, Wimdu en apps als Uber. Niet alleen spelen deze in op prijsbewuste reizigers, maar ook op een behoefte aan een persoonlijke ervaring. De traditionele reisbranche reageert hierop door meer persoonlijke en flexibele accommodatie aan te bieden.
Europa en Nederland
Ondanks de recessie in verschillende landen van de eurozone, de conflicten in het Midden-Oosten, de Oekraïne en de ebola-epidemie, reisden de Europeanen in 2014 3% meer. Zwitserland, Scandinavië, Denemarken, Spanje en het Verenigd Koninkrijk maakten een bovengemiddelde groei door. In Nederland steeg het aantal reizen met 2%. In 2014 was de gemiddelde reisduur korter en de gemiddelde uitgaven per reis stegen met 1%. Ook de internetboekingen namen toe met 7% volgens World Travel Monitor. De grootste groei was te danken aan vakanties waar het aantal reizen met 5% toenam. Een andere opvallende trend was de groei in verre bestemmingen. Azië (+7%), Noord-Amerika (+6%), de Caraïben (+6%) en Zuid-Amerika (+5%) ontvingen in de eerste acht maanden van 2014 allemaal meer reizigers uit Europa.
“Een groei in reizen naar verre bestemmingen en opkomende landen zal ook gepaard gaan met een toenemende behoefte aan lokale valuta’s,” zegt Rob Adrichem, country manager Ebury Nederland. “Van onze cliënten in de reisbranche horen we dat de wisselkoersschommelingen een steeds groter probleem worden in een sector waar de marges vaak klein zijn. Het is belangrijk dat reisorganisaties de mogelijkheid krijgen om in de lokale valuta te betalen en het koersrisico op deze transacties kunnen afdekken. Zo kunnen reisorganisaties met hun buitenlandse partners scherpere prijzen onderhandelen voor hun business zonder extra valutarisico. Een bijkomend voordeel is dat kosten lager, transparanter en voorspelbaarder worden wat de planning en prijsstelling ten goede komt.”