TUI Nederland heeft besloten haar retailmerk Holland International aan te houden tot en met het zomerseizoen van 2016 in plaats van tot het winterseizoen 2015/2016, daarover heeft de touroperator haar partners geïnformeerd. Steven van Nieuwenhuijzen (CCO TUI Benelux en deputy CEO TUI Nederland) laat tegenover TravelPro weten dat de samensmelting van Holland International en Arke is uitgesteld aangezien er wat TUI betreft nog een aantal redenen zijn waarom het op dit moment nog niet gewenst is. “Zeker gezien het feit dat we vanuit de TUI Group misschien nog een internationaal merkenbeleid gaan krijgen, is het misschien nog niet zo handig”.
Een internationaal merkenbeleid zou kunnen betekenen dat de merkpropositie weer zou veranderen, kort na het overgaan van Holland International naar Arke. “Maar dat lijkt ons niet wenselijk. Ik verwacht dat hierover binnen een half jaar meer uitleg over komt vanuit de TUI Group”, aldus Van Nieuwenhuijzen. Het internationale merkenbeleid is een belangrijk speerpunt van de woensdag 17 december geformaliseerde nieuwe TUI Group die is ontstaan uit TUI AG en TUI Travel PLC. Het is niet ondenkbaar dat er naar meer universele, internationale merken gestreefd gaat worden met een centrale rol voor de rode Smile. “Of het merk Arke ook zou kunnen verdwijnen? Dat weet ik niet, maar met de TUI Group is er een hele nieuwe (marketing)club ontstaan die zich zal gaan buigen over het onderscheidende product van TUI en over de verschillende merken”, zo laat Van Nieuwenhuijzen desgevraagd weten tegenover TravelPro.
Wringen
Van Nieuwenhuijzen laat weten dat er is besloten om zorgvuldigheid voor snelheid te laten gaan. “Om ten opzichte van de agent een duidelijk standpunt in te nemen, zodat elke reisagent weet waar hij aan toe is. Samengevat, het merk Holland International blijft tot en met zomer 2016 en zal pas per winter 2016/17 verdwijnen. In de tussentijd zullen wij onze commerciële afspraken met de retail zodanig inkleuren, dat wij samen kunnen voorsorteren op een strategie rondom één merk. Holland International is een prachtmerk met een lange historie in de Nederlandse reiswereld dat toe is aan een nieuwe fase. Twee merken met een rode Smile, een nagenoeg gelijk productaanbod en regelmatig verschillende prijzen, dat is gaan wringen. Het plan dat Holland International verdwijnt en Arke één sterk merk wordt voor alle verkoopkanalen blijft bestaan.”
Commissie-systeem
TUI ontwikkelt een gedifferentieerd commissie-systeem waarbij onderscheid wordt gemaakt in de provisie voor de unieke concepten, de provisie voor het prijsgevoelige hotelaanbod, de zogenaamde ‘commodities’ en aanbod dat een typisch advies-product is, zoals segmentreizen. Ook wordt er gestreefd naar een vergoeding voor een Arke.nl-boeking die voortkomt uit een verkoopgesprek dat in het reisbureau is gevoerd. “Wij bieden straks ook de mogelijkheid om op de Arke-prijs een eigen extra marge te zetten, en we kijken naar provisie op verkoop van ‘ancillaries’, zoals stoelreserveringen, bagage, parkeren, etcetera. Willen wij de reisagent hier optimaal in faciliteren, dan zullen we dit geautomatiseerd moeten aanbieden om een efficiënte werkwijze te borgen. Daar wordt momenteel al over nagedacht en een aantal zaken zijn al in gang gezet. Deze systemen moeten goed doordacht zijn, gebouwd worden en getest. Ons commitment aan de retail moeten we niet alleen in woord belijden. Maar ook in daden, samenkomen tot een verdienmodel dat ons beide de ruimte geeft om concurrerend te zijn”, aldus Van Nieuwenhuijzen.