Joop Braakhekke is overleden. Oké, zal je denken, wat moeten wij hier als reisbranche mee?
Gisteravond leerde ik Joop, denk ik, een beetje beter kennen door de actualiteitenprogramma’s met gasten die (nauw) hebben samengewerkt met Braakhekke. Zijn restaurant, Le Garage (Amsterdam), moet geweldig zijn. Ook al was hij zelf niet aanwezig in zijn restaurant, hij zorgde er altijd voor dat de sfeer en kwaliteit goed was.
Braakhekke werd geroemd als gastheer, als iemand die verder keek dan het bord en het glas en zo’n prettige stem had dat je je er meteen thuis voelde. De gastheer of gastvrouw moet het in de restaurantwereld tot een feest maken, zo werd verteld.
En Braakhekke was vooruitstrevend, zo zou hij nauwelijks iets hebben verbouwd in zijn restaurant dat hij ruim 25 jaar runde. Een van de eerste tv-koks, onder andere voor het tv-programma ‘Kookgek’. Hij wordt gezien als dé culinaire ambassadeur, de man die de restaurantwereld sexy heeft gemaakt.
Wat we er mee moeten? Ik hoorde allerlei dingen die mij voor reisprofessionals ook interessant leken. De sfeer in je team, vooruitstrevend zijn (bestaan er bijvoorbeeld nog reisbureaus die de afgelopen 25 jaar niet zijn verbouwd?) en neem je de telefoon aan met een prettige stem?
En wie is op dit moment dé ambassadeur, de Joop Braakhekke voor de reiswereld?! Kan iemand hetzelfde effect hebben voor de reiswereld als Braakhekke heeft gehad voor de restaurantwereld? Wie maakt het (weer) sexy en trendy om een reis te laten regelen door een reisprofessional, via het reisbureau, de ZRA, touroperator of website in plaats van dat iedereen thuis alles in elkaar probeert te knutselen.
Welke reisprofessional vindt het bedrijf waar hij of zij werkt gezellig en sfeer uitademen?! Moet je als reisbureau nu hip/modern, gezellig of een combinatie ervan zijn? En draag je wel of geen ‘pak’, geef je een hand of niet, het is nog een hele kunst om de klant zich ‘thuis’ te laten voelen.
Als je gasten van Le Garage de volgende dag vroeg wat ze er hadden gegeten, wist het merendeel het niet meer, maar ze hadden wel een gezellige avond gehad. Benieuwd welke reisprofessional dat weleens voor elkaar heeft gekregen. Nog een gezellige middag en een fijn weekend!
Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl
Eén reactie
Vorig jaar wonnen we als kleine Costaricaanse touroperator de prijs voor ‘de beste beurspresentatie’ op de Vakantiebeurs in Utrecht. Natuurlijk zijn we daar trots op, maar daar gaat het niet om. De reden dat we die prijs kregen, was volgens de jury de ‘beleving’ die goed tot uiting kwam in onze stand. Onze reizen worden in onze stand verkocht (aangeboden) door onze klanten, niet door eigen mensen. Die blijven op kantoor in Costa Rica. Blijkbaar voelen onze klanten zich bij ons thuis want ze komen al 10 jaar steeds weer terug naar Utrecht om aan de hand van hun fotoboeken hun verhaal te vertellen aan toekomstige reizigers. We bouwen ook al Jaren ‘de meest duurzame stand’ van de Vakantiebeurs’. We hebben vertegenwoordigers van projecten in onze stand staan die we in Midden-Amerika ondersteunen.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd….. wat ik juist NIET wil is hier vertellen dat we zo leuk bezig zijn, daar mogen anderen over oordelen. Maar het persoonlijk maken van toerisme is de reden dat wij 10 jaar geleden gestart zijn. Vanuit Costa Rica. Juist omdat we denken dat er nog legio mogelijkheden zijn om het anders te doen. Daardoor zijn we een vreemde eend in de bijt en ik nodig graag iedereen uit om onder het genot van een Gulpener biertje, een FairTrade kopje koffie of een organisch wijntje verder te praten over het bovenstaande thema ter nagedachtenis aan een iccoon, Joop Braakhekke! Hal 3, stand D044 (Edventure).