Joop Braakhekke is overleden. Oké, zal je denken, wat moeten wij hier als reisbranche mee?

Gisteravond leerde ik Joop, denk ik, een beetje beter kennen door de actualiteitenprogramma’s met gasten die (nauw) hebben samengewerkt met Braakhekke. Zijn restaurant, Le Garage (Amsterdam), moet geweldig zijn. Ook al was hij zelf niet aanwezig in zijn restaurant, hij zorgde er altijd voor dat de sfeer en kwaliteit goed was.

Braakhekke werd geroemd als gastheer, als iemand die verder keek dan het bord en het glas en zo’n prettige stem had dat je je er meteen thuis voelde. De gastheer of gastvrouw moet het in de restaurantwereld tot een feest maken, zo werd verteld.

En Braakhekke was vooruitstrevend, zo zou hij nauwelijks iets hebben verbouwd in zijn restaurant dat hij ruim 25 jaar runde. Een van de eerste tv-koks, onder andere voor het tv-programma ‘Kookgek’. Hij wordt gezien als dé culinaire ambassadeur, de man die de restaurantwereld sexy heeft gemaakt.

Wat we er mee moeten? Ik hoorde allerlei dingen die mij voor reisprofessionals ook interessant leken. De sfeer in je team, vooruitstrevend zijn (bestaan er bijvoorbeeld nog reisbureaus die de afgelopen 25 jaar niet zijn verbouwd?) en neem je de telefoon aan met een prettige stem?

En wie is op dit moment dé ambassadeur, de Joop Braakhekke voor de reiswereld?! Kan iemand hetzelfde effect hebben voor de reiswereld als Braakhekke heeft gehad voor de restaurantwereld? Wie maakt het (weer) sexy en trendy om een reis te laten regelen door een reisprofessional, via het reisbureau, de ZRA, touroperator of website in plaats van dat iedereen thuis alles in elkaar probeert te knutselen.

Welke reisprofessional vindt het bedrijf waar hij of zij werkt gezellig en sfeer uitademen?! Moet je als reisbureau nu hip/modern, gezellig of een combinatie ervan zijn? En draag je wel of geen ‘pak’, geef je een hand of niet, het is nog een hele kunst om de klant zich ‘thuis’ te laten voelen.

Als je gasten van Le Garage de volgende dag vroeg wat ze er hadden gegeten, wist het merendeel het niet meer, maar ze hadden wel een gezellige avond gehad. Benieuwd welke reisprofessional dat weleens voor elkaar heeft gekregen. Nog een gezellige middag en een fijn weekend!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl