Op Europese vluchten zorgen het groeiend aantal rolkoffers en grote tassen voor oponthoud bij het boarden en overvolle bagagebakken. Dat wil KLM niet meer en neemt maatregelen om de hoeveelheid handbagage aan boord terug te dringen. “Passagiers nemen alleen handbagage mee om sneller te kunnen in- en uitstappen, maar ook lagere kosten zijn drijfveren om alleen handbagage mee te nemen’, zegt een woordvoerder van KLM tegen De Telegraaf.
Volgens de krant vraagt KLM passagiers per sms om ook rolkoffers en rugzakken vooraf in te checken. Ook worden grotere bagagebakken besteld om meer bergruimte aan boord te creëren. KLM zou ook denken aan een ’plaatsgarantie’ van bagage in de cabine voor veelvliegers en zakenreizigers. Bij veel maatschappijen moet voor ruimbagage worden bijbetaald. Zoals bij Ryanair, alleen een handtasje mag kosteloos mee worden genomen aan boord. Transavia zegt in een reactie aan de krant bezig te zijn met onderzoek naar een toeslag voor grotere stukken handbagage. Dit wordt ook door KLM onderzocht, uitgangspunt is dat een dergelijke maatregel de ticketverkoop niet negatief mag beïnvloeden. Steven van der Heijden (CEO bij Corendon) noemt het ‘krokodillentranen’, omdat airlines dit zelf in de hand hebben gewerkt door hogere tarieven voor ruimbagage te gaan rekenen. “Dan moet je niet gek opkijken dat de consument dit probeert te omzeilen.”
6 reacties
Ik reis gemiddeld 25 tot 30 keer per jaar binnen Europa en doe dat vooral met de KLM. Alleen handbagage en omdat ik veelal niet meer dan 2 nachten wegblijf, voor mij dus geen problemen met de cabine bagage, ik zit als één van de eersten in het vliegtuig.
Maar dan heb je alle tijd om te zien wat mensen allemaal meeslepen het vliegtuig in, ook zakenreizigers. Een rolkoffer die aan de maten voldoet maar dan een “laptoptas” van bijna dezelfde omvang. Dit afgezien van tassen met belastingvrije aankopen. En daar ligt volgens mij de oplossing: beter toezien wat mensen allemaal meenemen en ingrijpen en toezien waar mensen allemaal hun spullen deponeren, lees op de plek van iemand anders.
Lekker met de auto op vakantie gaan joh
Mooi is dat. Je vraagt steeds meer geld voor de ruimbagage en gaat daarna klagen dat mensen steeds meer en grotere handbagage meenemen. Hallo KLM, jullie hebben dit probleem zelf veroorzaakt en nu klagen. Het is wonderbaarlijk hoe wij reisagenten en reisorganisatoren gewend zijn geraakt aan het klantonvriendelijke beleid dat luchtvaartmaatschappijen al jaren richting ons en onze klanten voeren. We vinden het heel normaal dat we geen commissie ontvangen en dat we voor onze klanten van alles en nog wat voor de airlines regelen zonder dat we een cent vergoeding ontvangen. Ik vind het in ieder geval niet normaal. Ikzelf en veel passagiers zijn al jaren zwaar gefrustreerd over de luchtvaartwereld. We klagen allang niet meer. De klachten die airlines binnenkrijgen zijn dan ook maar een topje van de ijsberg. Ik zeg wel eens: als mensen boos zijn dan hebben ze nog hoop, zodra ze niet meer reageren is de hoop vervlogen. Dat is veel erger dan boos zijn.
Ik reis al jaren naar Colombia in 2000 kon ik 2 koffers meenemen van 35 kilo aantal jaren geleden is dit terug gebracht tot 25 kg tot niets dit jaar dat om de econmy reizigers uit melken de first class mag wel alles meenemen betalen ook veel meer ik vind de beslissing om geen ruim begage meer toe te staan een zeer foute beslissing maar het levert wel meer geld op dus ook problemen met de hand begage had eerst de handbagage ruimte moeten vergroten daarna die monsterlijk besluit in voeren
Vg Robbert Vink
Airlines hebben zich heel snel rijk gerekend met tarieven voor bagage. Met als gevolg dat velen nu net iets te grote (en iets te zware) strollers meenemen. Zonder controle hierop loopt het dus inderdaad uit de hand (zelf meegemaakt jongstleden maart, op weg naar Berlijn) en vertrekt het vliegtuig te laat omdat men die toestroom aan koffertjes niet aankan (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het boarden zéér inefficiënt gebeurt). Is dat dan niet gewoon ‘eigen schuld dikke bult’?
Dat Transavia en Ryanair kijken naar het nóg verder uitmelken van de passagier viel te verwachten; het is het nu eigenlijk IATA die een halt moet toeroepen aan deze ontwikkelingen. Verbiedt wereldwijd tarieven voor ruimbagage. Dan zijn we overal van af.