KLM zet opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van de luchtvaart. In september start KLM met meer dan 200 vluchten op biokerosine tussen Amsterdam en Parijs. “KLM heeft wederom aangetoond de ontwikkeling van biokerosine te stimuleren”, stelde managing director van KLM Camiel Eurlings. “In november van 2009 hebben wij laten zien dat vliegen op biokerosine technisch mogelijk is. Nu, anderhalf jaar na onze eerste demonstratievlucht op Camelina, is er wereldwijd een nieuwe fase bereikt, die van certificering. Het is luchtvaartmaatschappijen binnen zeer afzienbare tijd toegestaan commerciële vluchten op biobrandstof aan te bieden. Ik ben er dan ook bijzonder trots op aan te kondigen dat KLM in september deze substantiële stap zet”.

De vluchten worden uitgevoerd op biobrandstof gemaakt van afgewerkt frituurvet (Used Cooking Oil). KLM staat open voor verschillende grondstoffen voor het eindproduct mits ze voldoen aan diverse duurzaamheidscriteria waaronder substantiële vermindering van CO2 uitstoot, minimale negatieve impact op biodiversiteit en voedselvoorziening. Tevens voldoet alle biobrandstof die KLM gebruikt aan dezelfde technische specificaties als traditionele kerosine. Er zijn dan ook geen aanpassingen nodig aan vliegtuigmotoren of de infrastructuur.

De brandstof is geproduceerd door Dynamic Fuels en geleverd door SkyNRG, het consortium dat KLM in 2009 met North Sea Group en Spring Associates is gestart. SkyNRG werkt actief aan het ontwikkelen van een duurzame productieketen van biobrandstoffen voor de luchtvaart. De duurzaamheid van alternatieve kerosine hangt af van veel factoren en wordt voor iedere grondstof opnieuw vastgesteld. Om nu en in de toekomst op dit gebied de juiste beslissingen te nemen, wordt SkyNRG geadviseerd door een onafhankelijke Sustainability Board, bestaande uit het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en het Copernicus Instituut van de Universiteit Utrecht. Een positief advies van de Sustainability Board is van groot belang voor KLM.