KLM Cityhopper verwelkomde gisteren de eerste E175 van Embraer op Schiphol. De vliegtuigen zijn voorzien van een nieuw type ‘wing tip’ dat, met andere technische verbeteringen, de aerodynamische prestaties verbetert. Brandstofverbruik van een vlucht met de E175+ is 6,4% lager dan bij de oorspronkelijke E175. Tot en met 2018 wordt de vloot uitgebreid met zeventien E175’s en beschikt KLM Cityhopper met nog 30 E190’s over de grootste Embraer-vloot van Europa. Ongeveer tegelijk met de komst van de E175 wordt de Fokker 70 volgens de huidige planning in 2018 uitgefaseerd.
“KLM Cityhopper vliegt naar 57 Europese bestemmingen voor KLM en haar partners. De vlootuitbreiding is van essentieel belang voor het aantal bestemmingen dat KLM deze zomer aan haar netwerk heeft toegevoegd. Het fijnmazige en hoogfrequente netwerk maakt KLM en de Schiphol hub aantrekkelijk voor passagiers en partners. Daarnaast zijn we met de vernieuwde vloot nog flexibeler om, daar waar nodig, capaciteit uit te breiden”, zegt Boet Kreiken (Managing Director KLM Cityhopper). Crew kan zowel de E190 als de E175 vliegen, omdat de vliegtuigen identieke cockpits hebben waarvoor dezelfde procedures gelden. Het toestel heeft dezelfde configuratie als de E190, met als enig verschil dat de E175 88 stoelen in plaats van 100 heeft (E190).
De eerste commerciële vlucht vertrekt op zondag 27 maart 2016 van Schiphol naar Stavanger. Bestemmingen die volgen zijn Brussel, Ålesund, Torp Sandefjord, Turijn en Manchester. Uiteindelijk zal de E175 naar alle Europese bestemmingen vliegen die KLM Cityhopper voor KLM uitvoert.