Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, heeft zich tijdens het ANVR-Congres dat momenteel plaatsvindt op Cyprus positief uitgelaten over de samenwerking met Air France. Dit jaar vieren KLM en Air France hun 10-jarig huwelijk. Kreulen tegen de congresgangers: “Wij willen graag samen met u het 100-jarig bestaan van KLM vieren. In de pers lees je veel over onze samenwerking met Air France, dat KLM sinds die samenwerking stilstaat, zich niet ontwikkelt en dat wij beperkt zijn. Maar KLM is in die tien jaar groter geworden dan British Airways en de omzet is in deze tijd verdubbeld van € 5 miljard in 2004 naar € 10 miljard in 2014. We zijn nog steeds een winstgevende airline. De winst is iets lager dan gebudgeteerd en iets minder dan vorig jaar, maar we zijn nog steeds winstgevend.”
Volgens Kreulen heeft KLM net als met het Nederlands elftal te maken met het feit dat iedereen een mening heeft over de luchtvaartmaatschappij. “Ook wij hebben vijftien miljoen ‘bondscoaches’. Maar niet iedereen weet hoe het nu echt allemaal zit. We zijn meer gaan vliegen met meer vliegtuigen naar meer bestemmingen en we hebben dus meer passagiers. De cijfers die ik net heb genoemd spreken voor zich. De stakingen bij Air France waren een fikse aderlating, maar als we die isoleren en neutraliseren, dan heeft Air France zich wat betreft kosten qua eenheid goed ontwikkeld. Beter dan de KLM. Ik moet er wel bijzeggen dat dat voor het eerst in tien jaar is. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat we naar de 100 gaan. Zeker wanneer wij samen met u de handen ineen kunnen slaan en wij de distributie kunnen vertrouwen. De vorige keer heb ik dit ook gezegd. We zitten nog steeds op bijna driekwart procent van de totale omzet van onze thuismarkt en dan heb ik het over ruim € 1 miljard, we verkopen meer dan 10.000 tickets per dag via agenten. Wij hebben agenten nodig en agenten hebben ons nodig, we moeten het samen doen. Met dit soort volumes moeten we continue samenwerken, helder zijn in ons beleid en in de communicatie”.