Veel retailers vrezen dat hun koelkast binnenkort misschien een stuk minder vol is dan dat die al was. Althans, dat is het toekomstige beeld van de koelkast op dit moment. De contractbesprekingen zijn weer begonnen.
Voor veel ondernemers is de koelkast nog steeds een product van onmiskenbare waarde met daarin producten die het heel graag nuttigt, graag nuttigt en iets minder graag nuttigt. Waar die koelkast een tijdlang niet nodig was, is die al jaren niet te missen. En dan heb je nog steeds een enkel (heel) groot gezin, dat misschien wel twee of meer koelkasten nodig heeft om iedereen te onderhouden. Maar voor hen die een klein gezinnetje hebben, is die ene koelkast niet minder belangrijk natuurlijk.
Maar stel nou dat bij dat grote gezin één van de koelkasten niet meer meewerkt. Dan kan je een tijdelijke oplossing bedenken, maar je kan natuurlijk niet zeven dagen per week leven op goedkope gekoelde producten. Als iedereen in het gezin minder van de ‘noodzakelijke voeding’ binnenkrijgt, zal dat uiteindelijk problemen gaan opleveren.
Een andere vervelende bijkomstigheid, bij bijvoorbeeld een kapotte koelkast, is dat je meningsverschillen kunt krijgen. Zo zal er altijd iemand zijn die zegt het altijd al te hebben gezegd dat de koelkast aan vervanging toe is. Maar als je afhankelijk bent van die grote koelkast, dan zal er toch een oplossing moeten komen.
Stel dat iedereen die een koelkast nodig heeft, probleem heeft met zijn of haar koelkast en ook geen passende oplossing weet te bedenken? Dan ontstaat er ook een probleem voor de koelkastverkoper(s). Puntje bij het paaltje betekent het volgens mij dat de koelkast gebruiker iets minder in zijn of haar koelkast gaat zetten, maar het zou ook mooi zijn als de koelkastleverancier de problemen met de koelkasten kan oplossen.
Met andere woorden, hopelijk resulteren de contractbesprekingen in een voor beide kanten naar tevredenheid (goed) gevulde (werkende) koelkast. Daarnaast heb ik begrepen dat de ‘problemen’ met de SGR-deelnemersbijdragen vooralsnog in de spreekwoordelijke koelkast zijn gezet, maar die koelkast is langzamerhand ook aan vervanging toe…
Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl