Nederlanders gaan steeds vaker op een korte hotelvakantie in eigen land. Over de eerste zes maanden van 2012 groeide het aantal binnenlandse hotelvakanties met zo’n 10% naar ruim 1,8 miljoen. Als deze groei doorzet, komt het aantal hotelvakanties in eigen land aan het eind van het jaar uit op het recordaantal van 4 miljoen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2012 van NBTC-NIPO Research.
Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO Research: “Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol.” Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. “Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs,” aldus Van der Most
Het merendeel van de binnenlandse hotelvakanties, zo’n 30%, wordt in een stad doorgebracht. Daarbij zijn met name Maastricht en Den Haag populair. Daarnaast zijn ook hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust populair. De meest populaire regio’s voor een binnenlandse hotelvakantie zijn: 1. Noordzeebadplaatsen, 2. Zuid-Limburg en 3. de Veluwe.