Onder de naam Dutch Travel Alliance (DTA) zijn D-reizen, Thomas Cook Travel Shops, VakantieXperts en Veluwegroep de grootste Nederlandse inkoopsamenwerking voor vakantiereizen gestart. De samenwerking heeft tot doel de aangesloten reisagenten hun rol als onafhankelijk adviseur en aanbieder van vakantiereizen voor de consument nog beter in te kunnen laten vullen. Door de krachtenbundeling verwacht DTA betere afspraken te kunnen maken met leveranciers, zoals hotelketens, luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurmaatschappijen en touroperators. Die afspraken zijn erop gericht de vakantiereiziger een bredere keuze, en waar gunstigere voorwaarden, te bieden. DTA vertegenwoordigt in Nederland ruim 480 reiswinkels en de vakantiewebsites van de aangesloten leden. Internationaal plant DTA een samenwerking met QTA (Quality Travel Alliance) in Duitsland met meer dan 6500 aangesloten reisbureaus. Leveranciers hebben het voordeel collectief afspraken te kunnen maken met meerdere reisagenten die voor hun van belang kunnen zijn. Dat zou de efficiëntie en daarmee de prijzen ten goede moeten komen. Omdat de leden van DTA dicht bij de consument staan, bieden zij leveranciers ook een ingang om hun aanbod beter op de wensen van de vakantiereiziger af te stemmen.
Eén reactie
Heeft alleen zin als de DTA producten in gaat kopen die de traditionele TO wederverkoop heel snel gaat vervangen. De rek in de marge van de traditionele verkoop is er uit dus zal er iets anders moeten gebeuren. Zo niet, dan zie ik dit als een soort retail “stuiptrekking” met als doel zo lang mogelijk te blijven aanhaken in de traditionele markt. Wacht nog steeds op beter nieuws dan in het algemeen geneuzel van dit artikel.