Nieuws

Kritiek Egyptegangers op openingstijden reisbureaus en wachttijden

Consumenten klagen steen en been over reisbureaus die gisteren gesloten waren en vandaag pas om 10.30 uur of later hun deuren openden. ‘Wij willen informatie over onze vakantie naar Egypte. Het is een beetje gek dat er hier pas iemand om 10.30 uur de deur opent’, aldus een boze consument. Over de telefonische wachttijden is ook lang niet iedereen te spreken.

Is de kritiek van de Egyptegangers op de openingstijden en telefonische wachttijden terecht? Moeten reisbureaus bijvoorbeeld open gaan op zondag bij een situatie zoals die is als in Egypte? Mail de redactie van TravelPro via reisburo@t-en-s-productions.nl over de kwestie ‘Egypte’. Laat je stem horen.

© 2011, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

29 Reacties

  1. Erica de Jong
    8 februari 2011 at 14:47

    Waar is dan geklaagd? Ik kon die zondag op het internet voldoende informatie vinden op de sites van de touroperators om de klanten in te lichten.

    Met dank voor alle bloemen, emailtje en kaartjes die ik heb ontvangen omdat ik gewoon goed bereikbaar was met 1 noodnummer.

    Volgens mij valt het dus wel heel erg mee die slechte bereikbaarheid. We hebben nu gewoon laten zien dat de reisbranche gewoon een goede branche is en die er voor haar klanten is.
    En die NMA invallen horen al niet meer tot de gesprekken van de dag… daar doen we het toch voor?

  2. Marco Beentjes
    2 februari 2011 at 22:48

    ” Klanten klagen steen en been ” !!! Bij wie dan ? Het eerste en enigste bericht dat ik tegen gekomen ben, is dit stukje van Reisburo Aktueel. Arjen’,je schrijft : ” aldus een boze consument “. Was dit de enigste ? Alle berichten hierboven geven aan dat ZRA, stenen en online reisbureau’s hun klanten hebben ingelicht. Vanaf 25 januari was al duidelijk, dat na Tunesië het in Egypte ook mis kon gaan. Dan licht je de klanten al in over mogelijke gevolgen. Mijn eerste klanten naar Egypte zouden 8 februari vertrekken. Dinsdagochtend 1 februari gaf TUI pas aan dat klanten, met vertrek na 6 februari ook kosteloos mochten annuleren. Die hadden wij zondag al omgeboekt.

  3. 2 februari 2011 at 19:46

    Ik ben ook Zelfstandig reisadviseur, beste van 2010, en ben voordat het nagatief reisadvies van kracht werd al maatregelen gaan nemen, voor mijn klanten! Alvast alternatieven, of in ieder geval gerust stellen dat ik 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar ben! Dus op de vraag zondag open, nee maar wel een vaste contactpersoon die direct bereikbaar is, bij dit soort urgente zaken!

  4. Ferry de Koning
    2 februari 2011 at 18:59

    en ehm iedere verkoper (zra en stenen reisbureau) heeft genoeg aan 1 noodnummer????

    ik denk dat je in dit soort situaties niet genoeg hebt aan 1 nummer en dat je dus inderdaad een dag met z’n allen (meeste bureaus hebben toch ong. 3 medewerkers, let wel gemiddeld bekeken) naar kantoor komen, maak het met z’n allen een hectische maar gezellige dag van. wat nou als dit in de zomer vakantie had plaatsgevonden dan heb je echt veel meer dan een paar klanten die antwoorden willen op vragen.

    en eerlijk waar loondiensters…. zet je eens wat meer in wees eens meer op servicegericht ipv alleen maar salarisstrookje gericht

  5. 2 februari 2011 at 18:22

    Moraal van dit verhaal: iedere reisverkoper moet een noodnummer hebben dat altijd te bereiken is.

  6. Ferry de Koning
    2 februari 2011 at 17:57

    Dat is een mentaliteitspunt die aandacht verdiend….

    Ik ben helaas zelf geen deel momenteel van welke vorm van reisbureau, het kantoor van globe waar ik werkzaam was ging dicht omdat we slechte omzetten draaiden.. hetgeen ik erg logisch vond maar omdat ik er als leerling werktte was dat niet handig dit ook te uiten. Ik leerde op incompanytrainingen veel meer dan op onze vestiging en met de dingen die ik leerde op trainingen werd niets gedaan als ik dat vertelde op kantoor

    Ik vind het heel belangrijk dat je ALLES doet voor ELKE klant. Ik ben zelf als leerling een aantal keer geconfronteerd met het feit dat er 1 of 2 dagen voor vertrek een overboeking was of iets van dien aard dan was IK net zo lang bezig om klant te bereiken en tevreden te maken met een andere keuze als nodig was.. dit is inderdaad iets dat ik niet veel heb meegemaakt in de reisbranche… klopt de managers. Maar een manager moet ook kunnen zeggen: jij komt morgen naar kantoor ook al is het zondag in een situatie zoals nu in Egypte.

    Ik vind dat wanneer je daar met z’n allen die slag maakt om de mentaliteit aan te passen aan de wens van de klant, de klant weer meer en meer zal terugkeren naar het stenen reisbureau maar dan moeten we wel met z’n allen deze stap moeten gaan maken en dan zeg ik op mijn beurt bevalt die stap je niet als loondienst medewerker heb je een maand de tijd om wat anders te zoeken daarna sta je op straat. Service is alles en daar hoeft niet ALLEEN de manager voor op te draaien.

  7. Deborah van Vliet
    2 februari 2011 at 17:37

    het maakt niet uit hoe goed we zijn, het ligt er aan of je in loondienst zit of eigen baas bent.

    Eigen bazen in welke vorm dan ook (zra of stenen reisbureau) voelen ze vaak veel meer betrokken bij hun klanten, dan mensen alleen maar in loondienst. Deze laatsten zullen niet naar kantoor gaan om even rond te bellen voor hun klanten, dan is het maandag vroeg genoeg voor.

    Eigen bazen zijn veel gevoeliger voor hun goede naam, uistekende service, 24/7 uur bereikbaar zijn, dan loondienstmedewerkers, tenzij je standaard open bent op zondag en toch al moest werken.

  8. Ferry de Koning
    2 februari 2011 at 11:59

    Ja ik vind dat reisbureau’s in dit soort situaties ALERT moeten zijn, als er zich een calamiteit voordoet zoals nu in Egypte tekent het voor elk reisbureau EN touroperator dat er gezorgd wordt voor bereikbaarheid. Dit geeft je klant het signaal dat je betrokken bent met hun en hun in alle tijden van dienst kunt zijn anders gezegd dit is een voorbeeld waarbij elk Reisbureau zich kan laten zien, waarom men beter bij een reisbureau kan boeken, dan via Internet. dit is zo een kans en die wordt dus blijkbaar massaal gemist erg jammer

    Ik geef toe dit is een reactie zonder alle andere reactie gelezen te hebben dus het kan best zijn dat hetgeen ik hier schrijf/type al eens gezegd is…

    We willen allemaal de concurrentie aangaan met het Internet en de mensen weer terug naar de kantoren krijgen laat zien dat je bereid bent om service te verlenen dat is het aller aller belangrijkste punt

  9. 1 februari 2011 at 00:39

    Persoonlijk reisadviseurs: altijd 24/7 bereikbaar. Dat is niet, kijk ons eens goed zijn, dat is een volkomen normale service…..

  10. Saskia Neijsen-Davidson
    31 januari 2011 at 15:40

    Wij als Travelcounselors staan ALTIJD 7 dagen per week 24 uur per dag voor onze klanten klaar, gisteren zelf al contact met mijn klanten opgenomen en alternatieven aangeboden uiteraard vanzelfsprekend !

  11. Janneke Eggengoor
    31 januari 2011 at 15:05

    Zijn we nou echt bezig om elkaar te overtuigen wie de beste service/informatie geeft aan zijn/haar klanten? Ik denk dat we allemaal, stenen reisbureaus, zelfstandige reisadviseurs, touroperators én online aanbieders, het beste willen voor onze klanten (zoniet dan moet er een ander vak worden gekozen) maar we helpen de klanten niet door elkaar (weer eens) door het slijk te halen!

    Ik ben wel benieuwd naar de hoeveelheid klachten want ik denk zelf dat het wel meevalt met de reisbureaus die pas om 10.30u opengaan op maandagmorgen. Daarbij rommelt het al een tijd in Egypte en m.i. had er al eerder een advies door de overheid gegeven moeten worden.

    Maar goed, laten we hopen dat de gerepatrieerde klanten met een veilig gevoel thuis zijn gekomen en we de klanten die nog moeten gaan kunnen omboeken naar een andere bestemming zodat zij toch een fijne vakantie hebben!

  12. 31 januari 2011 at 14:03

    @Freek en jij hebt het artikel zeker niet gelezen? Volgens mij wordt er toch echt gerefereerd aan zgn. “stenen reisbureau’s” en wordt er nergens gesproken over “online” klanten toch?

  13. 31 januari 2011 at 13:50

    @ Stefan. En alle klanten klagen voor niets…..

  14. 31 januari 2011 at 13:39

    Gelukkig zijn er nog goede stenen reisbureaus die snel en adequaat service en info geven aan de consument. We zijn met zn allen gebaat bij een goede voorlichting richting consument, ook om als branche te laten zien dat men vooral via de retail moet reserveren.

    Helaas zijn er ook velen die verzaken, anders waren er niet zoveel klachten.

    De ANVR mag hier ook de consument wel eens op wijzen dat, in gevallen zoals deze, een persoonlijk aanspreekpunt als persoonlijk reisadviseur of reisbureau duidelijk een toegevoegde waarde is t.o.v. online boeken.

  15. 31 januari 2011 at 13:34

    Ik vind dit ook een zeer opmerkelijk bericht evenals vele reacties onder het bericht. Wij als “online reisbureau” voelen ons ook zeker niet aangesproken door het artikel. Wij kunnen immmers onze deuren ook niet echt openen. Wij zijn wel 24/7 online en dus eigenlijk altijd open.

    Ook onze klanten zijn gisteren en vandaag geinformeerd. Gisteravond zijn wij tot na 20.00 uur telefonisch bereikbaar geweest en via e-mail en onze nieuwspagina houden we onze klanten continue up-to-date.

    De conclusies die in sommige reacties op dit artikel zijn gegeven slaan wat mij betreft ook nergens op. Een toegevoegde waarde hebben kan wat ons betreft ook via internet.

    Stefan van Loveren
    Travelbits.nl

  16. 31 januari 2011 at 13:11

    Als ZRA altijd 24 uur bereikbaar. En zo hoort het ook!

  17. Desiree Merle
    31 januari 2011 at 13:11

    Dit is dus de kracht van de zelfstandige reisadviseur, altijd bereikbaar, geen wachttijden!

  18. 31 januari 2011 at 13:00

    via ons noodnummer is Limburg Travel bv 24 uur per dag te bereiken.

  19. 31 januari 2011 at 13:00

    Ook mijn stenen reisbureaus 24/7 bereikbaar (altijd al zo geweest)

  20. Brent Stickers
    31 januari 2011 at 13:00

    Is dit het; kijk eens hoe goed ik ben blog?
    Noodnummer is toch normaal…

  21. Brent Stickers
    31 januari 2011 at 12:59

    Is dit de kijk eens hoe goed ben ik blog?
    Noodnummer is toch normaal…

  22. 31 januari 2011 at 12:54

    Ik heb gisteren ook mijn klanten geïnformeerd. Heb ze een email gestuurd met daarin alternatieven zodat ze die in alle rust kunnen gaan bekijken.

    Holland International Reisbureau Gorssel
    Hester Bolink

  23. 31 januari 2011 at 12:50

    Zo zie je maar weer, mobiele reisorganisaties zoals Travel Counsellors zijn 24/7 beschikbaar. Bij ons geen klachten van klanten.

  24. Anita Timmerman
    31 januari 2011 at 12:47

    Kijk, daar boek je nu inderdaad voor bij een zelfstandig reisadviseur! Die zoekt op zondagavond al naar alternatieven voor de klant! Dat noemt men: toegevoegde waarde!

  25. 31 januari 2011 at 12:46

    Een opmerkelijk bericht, en ik voel me daar ook niet op aangesproken. Met twee reisburo’s in twee dorpen werd ik zondag reeds op mijn mobiele (alarm)nummer gebld en heb ik de mensen voorzien van informatie. Tevens hebben wij zondag (na het negatieve reisadvies van de overheid) reeds een overzicht gemaakt van de klanten die momenteel in Egypte zijn en de klanten die komende maand van plan waren om nog te vertrekken.
    Mensen mogen blij zijn dat er nog stenen reisburo’s zijn, want ik ben er van overtuigd dat dit ook geldt voor mijn andere collega’s.
    Daarnaast wordt op ons telefonisch antwoordapparaat mijn mobiele nummer doorgegeven.
    Ik vraag mij wel af op welke wijze de ‘internet reisburo’s’ hiermee om gaan, mogelijk hebben de ‘klagende’ klanten daar wel geboekt. Worden ze dan na de aswolk, de stakingen en de huidige onrust dan nooit wijzer?
    Overigens mijn grote compliment aan de touroperators voor hun snelle en adequate acties in deze! Fijn dat er dit keer gelijk gevolg wordt gegeven aan het negatieve reisadvies van de Nederlandse overheid. Dat schept duidelijkheid bij de reisburo’s en onze klanten.

  26. Lien Luigjes/ ZRA van The Travel Club
    31 januari 2011 at 12:46

    Inderdaad Freek, helemaal mee eens. Klanten kunnen ons altijd bereiken en zijn allemaal al geinformeerd over stand van zaken. Geeft hen een rustig gevoel om een vast aanspreekpunt te hebben die hen constant persoonlijk op de hoogte houdt.

  27. Therese van Eck
    31 januari 2011 at 12:39

    Daar ligt dan onze kracht als zelfstandig reisadviseur. Ik ben zelf gisteren/zondag ook gebeld door mijn klant en heb deze direct te woord kunnen staan. Maar zover ik weet heeft elke reisagent toch een noodnummer?

  28. 31 januari 2011 at 12:34

    Zie hier één van de voordelen van een zelfstandig persoonlijk reisadviseur. Maar vooral Traveltroef, 7procentkorting.nl en Tjingo blijven boeken beste consument…..

  29. 31 januari 2011 at 12:31

    Beste Arjen,

    De meeste reisbureaus hebben toch een noodnummer waarop ze 24 uur per dag te bereiken zijn.
    Limburg Travel heeft op dit nummer klanten zondag te woord gestaan.

    Met vriendelijke groet,
    LIMBURG TRAVEL BV

    Josje Schoenmaeckers-Mertens
    Director

Vorige bericht

Luchtbrug transavia.com voor ruim 1500 passagiers

Volgende bericht

Transavia.com wijzigt vliegschema voor bezoekers ITB

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.