Het aantal Nederlanders dat op vakantie naar Duitsland gaat, is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen. In 2015 was er een groei in het aantal Nederlandse overnachtingen van 1,6%. Dat blijkt uit cijfers van het Statistische Bundesamt, het Duitse Bureau voor de Statistiek. Daarmee komt de teller op 11,2 miljoen Nederlandse overnachtingen.

Met dit positieve resultaat presenteert het vakantieland Duitsland zich vanaf vandaag op ʼs werelds grootste reisbeurs, de ITB in Berlijn. “De balans voor het jaar 2015 overtreft zowel onze verwachtingen als de prognose van de UNWTO, die een wereldwijde groei van het toerisme voorspelde van 3 tot 4%. Ook in vergelijking met andere topbestemmingen in Europa kan Duitsland als groeimotor worden gezien”, aldus Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de Deutsche Zentrale für Tourismus.

Negen van de top tien markten voor het incoming-toerisme naar Duitsland liggen in Europa. Met 11,2 miljoen overnachtingen blijft Nederland de belangrijkste markt, gevolgd door Zwitserland met 6,4 miljoen overnachtingen, een groei van 8,4%. Ook Groot-Brittannië groeit met 7,4% sterk en verdedigt zijn vierde plek net achter de Verenigde Staten. De top 10 wordt compleet gemaakt door Italië, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk en België, met groeicijfers tussen de 1,3 en 5%. De grootste groei onder de Europese markten werd bereikt door Spanje (+ 24,2%), waarmee het land terugkeert in de top tien (2,7 miljoen overnachtingen).

Ook in Nederland neemt de populariteit van Duitsland als vakantieland nog altijd toe. “Met een groei van 1,6% is de grens van 11 miljoen Nederlandse overnachtingen ruim overschreden. “De Nederlandse markt ontwikkelt zich stabiel, mede dankzij de nabijheid, de gastvrijheid en de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding van het vakantieland Duitsland”, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam. Met thema’s als ‘Luther – 500 jaar Reformatie’, ‘Gezinsvakanties’ en ‘Stedentrips’ wil het Duits Verkeersbureau dit jaar de positionering van Duitsland als veelzijdige reisbestemming verder versterken.