Op de conferentie ‘NLopReis: Duty of Care’ die gisteren werd gehouden, riep minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) de branche op om nog nauwer samen te werken.
Afgevaardigden van reisorganisaties, alarmcentrales, verzekeraars, toerismeopleidingen, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en het ministerie kwamen voor het eerst bij elkaar. “Als alle betrokkenen elkaar weten te vinden en online samen optrekken, staan we sterker”, aldus Timmermans op de bijeenkomst. “Nederlanders hebben zelf de verantwoordelijkheid om goed voorbereid op reis te gaan en problemen te vermijden. Maar het is onze rol om Nederlanders zo goed mogelijk te informeren en te helpen als ze in de problemen komen.” De noodzaak van online communicatie is volgens de minister onbetwist. “Het is veel makkelijker dan tien jaar geleden om de gekste plaatsen ter wereld te bezoeken. Je boekt online een ticket en de volgende dag ben je weg. Daarom moet het ook veel makkelijker zijn om snel online aan de juiste informatie te komen.”
De minister ging tijdens de conferentie verder in gesprek met reisjournaliste Floortje Dessing over de ideale voorbereiding van een vakantie. Met directeur Frank Oostdam (ANVR) en directeur Lex Mentink (Eurocross alarmcentrale) wisselde de minister van gedachten over de reisadviezen van het ministerie en de taken van alarmcentrales.
Eén reactie
Het zou prettig zijn als minister Timmermans eens polshoogte ging nemen in Sharm el Sheikh, Egypte.
Dan zou hij met eigen ogen zien dat daar voor toeristen geen gevaar dreigt.
Voor de goede orde: ik heb het niet over de Sinai, maar puur over de badplaats zelf.
Ondanks het negatieve reisadvies ben ik er geweest van 13 t/m 23 mei j.l. (voor de 8e keer)
Vluchten met Egypt air via Cairo.
Het was een geweldige vakantie! Maar wat triest om te zien dat er zo weinig toeristen zijn!
Overigens: Voor de Engelse en Russische markt geldt geen negatief reisadvies! Lopen zij geen ‘gevaar’???
Vreemd!