‘Sambasso’ is de naam van het Retail Platform, dat heeft Bert Wildeman (algemeen directeur) bevestigd tegenover TravelPro. “Sambasso, Samen verder, staat voor een vernieuwende manier van samenwerken tussen leveranciers en reisagent onderling, met als belangrijkste doel de reisconsument voor zich te winnen”, aldus Wildeman.

De directie van Fadiro (Theo Hoving, Gerda Land en Erik Land) zijn samen met de van Sunny Cars afkomstige Wildeman de aandeelhouders en tevens directie van de nieuwe vennootschap Sambasso Alliantie B.V., die onlangs uitgebreid aan het woord kwamen middels een interview in TravelPro. Er werd bewust gekozen voor het bekendmaken van de naam Sambasso op 1 oktober als de ‘Dag van de Innovatie’.

Sambasso is een alliantie waar vele merknamen zijn ondergebracht, zoals SterCruises, Sun2go, Pervliegtuig en bijvoorbeeld Tollereizen. Alle labels zijn omnichannel retailing. Wildeman: “De taak van de retail is de verkoop te verzorgen, zowel on- als offline en de leverancier blijft verantwoordelijk voor de uitvoering. Met deze scheiding van taken wordt ook bereikt dat iedere deelnemer binnen de alliantie voor zijn specifieke taak beloond wordt en blijft. De consument zal alle producten herkennen aan het Sambasso-label. Onze missie met Sambasso is het versterken van de positie van de reisretailer”.

“Uiterlijk in december 2015 willen we de eerste labels zowel on- als offline hebben staan”, aldus Wildeman. In 2016 moet er al een stevige organisatie staan waarmee zowel de retailer als de leverancier de huidige consument aan zich kan binden. Wildeman: “Dankzij de unieke koppeling met BAS, die we met Fadiro verder uitbouwen, ervaart de consument Sambasso als een kwaliteitslabel met vele individuele en onderscheidende merknamen. De consument krijgt dus veel keus bij de Sambasso-deelnemers en kan reserveren op ieder moment, altijd en overal”.

De tools die ontwikkeld worden, komen exclusief beschikbaar voor alle BAS gebruikers. “De onderlinge concurrentie tussen de retailers blijft bestaan en draagt ertoe bij dat de labels versneld een goede naamsbekendheid krijgen. De reisagent die het meest actief is, zal ook het meest profiteren”, aldus Wildeman. Op woensdag 9 december aanstaande zal op de jaarlijkse BAS gebruikersdag, de BASDAG, uitvoerig aandacht worden geschonken aan Sambasso en worden de eerste gecontracteerde leveranciers voorgesteld.

Foto (v.l.n.r.): Theo Hoving, Erik Land, Gerda Land en Bert Wildeman.