De populariteit van tweedaagse lastminute uitstapjes met een hotelovernachting – zogeheten ‘nano breaks’ – lijkt toe te nemen in Europa. Dit blijkt uit cijfers van boekingssite Hotels.com. Onder Nederlanders steeg het aantal zoekopdrachten naar afzonderlijke hotelnachten met 43% ten opzichte van 2010. Ierland was met een lichte daling van 1% het enige Europese land waarin nano breaks minder populair werden. In 2011 zochten reizigers uit een groot aantal Europese landen vaker naar een tweedaagse trip met hotelovernachting dan in 2010. Vooral de toeristische steden zijn in trek.

De populariteit van nano breaks steeg het sterkst onder Franstalige Zwitsers, die het afgelopen jaar 82% vaker een afzonderlijke hotelnacht zochten dan in 2010. Ook Finnen (72%) en Duitstalige Zwitsers (66%) toonden sterk groeiende interesse. Olivier Pernoud, market manager Benelux van Hotels.com, zegt: “Europese steden zijn in het algemeen uitstekend bereikbaar. Bovendien zijn er vaak voordelige lastminute hotelaanbiedingen te vinden, waardoor ook ultrakorte tripjes aantrekkelijk zijn. Het is fantastisch dat Europese reizigers daarvan gebruik maken.”