Neckermann roept Turkije op vakantiegangers de mogelijkheid te blijven bieden het visum ook bij aankomst te kunnen blijven kopen. “Bij een nieuwe maatregel is het altijd goed om een overgangsfase in te stellen waardoor mensen kunnen wennen aan het idee en voor hen die het vergeten zijn vooraf te bestellen, een mogelijkheid tot aankoop bij aankomst te bieden”, aldus Carola Hoekstra, directeur Neckermann. Omdat er nog veel onduidelijkheid bestaat over het visum voor vakanties naar Turkije heeft reisorganisatie Neckermann (onderdeel van de Thomas Cook groep) dagelijks contact, via haar agentschap ter plaatse, met het Ministerie van Buitenlandse zaken in Turkije. Dit om meer duidelijkheid te kunnen verschaffen aan haar gasten over de invoering van het verplichte elektronische visum voor dat land.

Inmiddels is duidelijk dat de kosten, van 15 euro, voor het visum gelijk blijven. De kans is echter zeer groot dat vanaf 10 april 2014 het visum alleen nog online van tevoren te bestellen is en niet meer op het moment van aankomst bij de douane. Neckermann heeft Turkije in de afgelopen weken steeds opgeroepen om de mogelijkheid van het kopen van een visum bij aankomst in het eerste jaar te behouden. Dit omdat de reisorganisatie verwacht dat mensen niet op tijd op de hoogte zijn van de gewijzigde reisvoorwaarden en daardoor vergeten dit visum voor hun vakantie te bestellen. Er wordt nu gekeken naar wat de mogelijkheden zijn voor mensen die bij aankomst geen visum hebben. Verder wordt er ook gekeken of er een mogelijkheid bestaat het visum via Ideal te kunnen betalen omdat de website nu alleen de mogelijkheid biedt dit per creditcard te betalen en dit voor veel mensen geen gemeengoed is. Een wijziging die inmiddels wel definitief is, is dat de termijn van geldigheid van het paspoort is gewijzigd. Waar voorheen het paspoort nog 3 maanden geldig moest zijn na terugkomst uit Turkije is dit nu verlengd naar zes maanden na terugkomst.