Met deze positieve ontwikkeling onderscheidt de cruisesector zich van de totale reisindustrie, die vorig jaar op een min van 5,2% inpassagiers uitkwam. Ook voor 2013 zijn de verwachtingen positief. Vooral cruises naar Noord- en West-Europa scoorden vorig jaar zeer goed en realiseerden een verdubbeling van het aantal passagiers. De Middellandse Zee en de Zwarte Zee deden het wat minder, daarentegen neemt de vraag naar cruises naar de Indische Oceaan/Arabische staten toe. Ook Atlantische eilanden verwelkomden meer Nederlandse cruisereizigers. Andere sectoren in Nederland profiteren eveneens van deze groeiende markt, nu steeds meer rederijen een Nederlandse cruisehaven kiezen als vertrekpunt van hun cruises of Nederland als bestemming in hun vaarschema’s opnemen. In 2012 deden 229 schepen Nederland aan, een groei van 24% t.o.v. 2011 (171 aanlopen).
In vergelijking tot andere Europese markten doet Nederland het goed, de totale cruisemarkt is in Europa 1% gegroeid naar bijna 6,1 miljoen passagiers in 2012. Vooral de West-Europese landen lieten een positieve ontwikkeling zien. Zo realiseerde Duitsland een stijging van 11%, Denemarken 16% en Frankrijk 9%. Italië en Spanje presteerden helaas minder goed en lieten een daling zien van respectievelijk -9% en -18%.
De Dutch Cruise Council verwacht de constante groei komende jaren te continueren. ‘Onderzoek wijst uit dat er nog veel potentieel in de markt zit. Het grote publiek is nog onvoldoende bekend met de cruisevakantie als keuze. Daar zullen wij ons de komende jaren op richten. Ons streven is een marktpenetratie van 1%, dit komt neer op 160.000 passagiers in 2015’, vertelt Bleichrodt. Wanneer Bleichrodt dit afzet tot de marktpenetratie van Europese koplopers UK en Duitsland bekend hi dat 1% nog best bescheiden is. “Maar in deze economisch onvoorspelbare tijd is het misschien beter om te streven naar een realistisch doel dan onze hand te overspelen”, zo verklaart hij.