In aanwezigheid van Lilianne Ploumen, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, hebben de bekende Nederlandse bergsporters Katja Staartjes, René de Bos en Wilco van Rooijen tijdens een benefietavond in Amsterdam de Nepal Now campagne gelanceerd. Ook komt er speciale aandacht voor Nepal op de vakantiebeurs (13 t/m 17 januari) en op de NKBV-Bergsportdag (16 maart).

Het doel van de campagne is om het toerisme in Nepal weer vlot te trekken. Als gevolg van de negatieve beeldvorming na de aardbeving van 25 april is het aantal toeristen naar Nepal meer dan gehalveerd. Nepal is voor een belangrijk deel afhankelijk van het toerisme.  Naar schatting meer dan 250.000 banen zijn verloren gegaan.

Minister Ploumen maakte van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat het reisadvies naar Nepal ten positieve is aangepast: “Alle gebieden, met uitzondering van Manaslu en Langtang zijn weer normaal toegankelijk. Uiteraard moet je altijd je gezonde verstand gebruiken als je op reis gaat.”

Katja Staartjes, door de Nepalese overheid benoemd tot goodwill toerisme ambassadeur voor het land, voegt daaraan toe: “Toerisme levert een belangrijke bijdrage aan de wederopbouw. Zes toeristen in Nepal betekent één baan voor een Nepalees. En met de start van het hoogseizoen voor de Himalaya, is juist nu hét moment om naar Nepal op vakantie te gaan.”

Nepal verwelkomde 800.000 bezoekers vorig jaar. De overheid verwacht 50% daling dit jaar als gevolg van de aardbeving. Het land loopt daardoor meer dan 250 miljoen euro mis. Meer dan 500.000 mensen zijn direct afhankelijk van het toerisme. Toerisme is van groot belang voor de economie, vooral in de meest arme delen van het land.

“De meeste toeristische bestemming van Nepal zijn niet geraakt”, zegt Ram Mani Phokharel, ambassadeur van Nepal, “Kathmandu en andere belangrijke toeristische bestemmingen waaronder het Annnapurna-  en Mount Everest-gebied zijn normaal toegankelijk en alle hotels, winkels en restaurants zijn open.”

Om het toerisme weer vlot te trekken heeft de Nepalese overheid in samenwerking met de toerismesector de ‘Nepal Now’- campagne gelanceerd. Doel is het verstrekken van up-to-date informatie voor en door reizigers. Via de web site nepalnow.org en social media hebben al duizenden vakantiegangers een foto van zichzelf gedeeld met ‘I am going to Nepal’. Ook tijdens de door de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV) en het Nepalese consulaat georganiseerde benefietavond hebben de meer dan 100 deelnemers zich laten fotograferen en hun foto online gedeeld.

Nepal Now wordt in Nederland ondersteund door de NKBV en door het CBI, het Centrum voor de Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden. De komende maanden zal er onder andere een publiciteitsreis plaatsvinden onder leiding van Nederlandse topklimmers. Katja Staartjes, Wilco van Rooijen, René de Bos willen in januari met zoveel mogelijk nieuwe ambassadeurs het land bezoeken. In samenwerking met Shashi Paudyal van het Nepal Tourism Board organiseren de drie een reis ter promotie van het land, waarop iedere enthousiasteling met een warm hart voor Nepal zich mag inschrijven. Voor meer informatie kijk je op nkbv.nl/nepal.

Foto: Lilianne Ploumen, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de bekende Nederlandse bergsporters Katja Staartjes, René de Bos en Wilco van Rooijen.