BlogsNieuws

Niet zo lekker man

Tijdens de door ons georganiseerde Dinner Workshops, waar het eten wel lekker was, heb ik met veel agenten gesproken en hen gevraagd wat hun grootste irritatie is op dit moment. En het zal je niet verbazen, touroperators die b2c met korting strooien zijn de grootste irritatie.

Uiteraard maken de Tjingo’s van deze wereld handig gebruik van de honger naar omzet bij touroperators, maar zij kunnen alleen bestaan als er touroperators zijn die bereid zijn de agent keer op keer in zijn hemd te laten staan. Het toppunt was een oproep van Neckermann waarin de agent werd uitgenodigd om zijn reis te laten matchen door Neckermann. Lijkt een prima actie, dan haal je wellicht een boeking bij Sunweb weg, maar op Facebook zwijgt men in alle toonaarden op een reactie of het niet beter was om eerst eens te zorgen dat de reisagent voor dezelfde prijs (als bijvoorbeeld Tjingo) het Neckermann-product kan verkopen.

Dan spreek ik niet niet eens over de creditcardactie die vrij geruisloos in een slankere vorm weer is opgestart of de lange lijst met bedrijfskortingen voor bijvoorbeeld ING-personeel met kortingen van 8 tot 10 %.

De reisagent moet daarentegen ook de hand in eigen boezem steken. Na het verdwijnen van Oad Reizen en de aankondiging dat TUI selectief gaat distribueren heeft men zich massaal in de armen van de gele man gestort.

Ik nodig Thomas Cook van harte uit om de teleurgestelde reisagenten via ons blad gerust te stellen!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

© 2014, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

5 Reacties

  1. Erik
    16 april 2014 at 11:15

    Het wordt tijd dat de agent de nieuwe werkelijkheid onder ogen ziet en conclusies trekt. Een reisagent kan (allang) niet meer bestaan van de doorverkoop van andermans reizen, voor zover dat überhaupt nog mogelijk is gezien de vele direc sellers. Beter wordt de reisagent zelf touroperator (zelf bijzondere reizen samenstellen), specialiseert hij zich of sluit hij de deuren.

    Capriolen van touroprators die commissie steeds maar weer verlagen, steeds maar weer de voorwaarden ten nadele van agenten aanpassen, kortingen geven aan reizigers die rechtstreeks bij hen boeken, hebben ervoor gezorgd dat het commissiemodel onhoudbaar is. Van de zeer lage commissies kun je geen personeel meer betalen, geen kantoor meer openhouden etc..

  2. 4 april 2014 at 16:41

    Hierbij de reactie van Thomas Cook:

    “Beste Tom,

    Dank voor de uitnodiging, maar Thomas Cook maakt geen gebruik van het voorstel om via TravelPro reisagenten gerust te stellen. Onze communicatie met de reisagenten verloopt nooit via de media.

    Met vriendelijke groet,
    Hanita van der Meer
    PR & Communicatie Specialist
    Woordvoerder”

    Ik vind het heel erg jammer dat Thomas Cook achter de struiken blijft zitten en anno 2014 nog PR bedrijft die vooroorlogs aandoet. Op deze manier lijkt het alleen maar dat men iets te verbergen heeft. Maar ja, iedereen maakt zijn eigen keuzes en dus moeten wij veel lezers teleurstellen die graag hadden gelezen hoe Thomas Cook de onvrede onder reisagenten denkt op te lossen.

  3. sophia
    4 april 2014 at 16:21

    De oplossing is je storten in de armen van die blauwe duitse touroperator!

  4. Erik van der Waard
    3 april 2014 at 15:22

    Amen !!!

Vorige bericht

Qatar Airways lanceert site voor Nederlandse trade

Volgende bericht

TravelPro lanceert gratis multiplatform app

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.