AltroVia is eind vorig jaar opgericht en verenigt bedrijven in de reis- en touringcarbranche. Het doel is om samen een bloeiende touringcarmarkt te ontwikkelen, waarin innovatieve en ondernemende bedrijven zich optimaal thuis voelen.
AltroVia wil dit bereiken door informatiebijeenkomsten, vergaderingen en sociale meetings te organiseren en zo een ontmoetingsplek voor touringcarondernemers en de strategische partners te bieden. Bemiddeling, meedenken, uitdragen van bedrijf gerelateerde informatie, het maken van gezamenlijke afspraken met leveranciers en behartiging van de belangen van de leden staan hierbij centraal. Zo kunnen nieuwe markten, IT-innovaties en eenduidige woordvoering naar de politiek vanuit een collectief belang verzorgd worden, met een duidelijke gezamenlijke branchevisie.
Om de belangen van de touringcarsector zo effectief mogelijk te behartigen, onderhoudt AltroVia nauwe banden met zowel nationale als internationale stakeholders, vakbonden, ILNT, IRU, et cetera. Op dit moment bestaat het ledental van AltroVia uit zo’n tien bedrijven, die samen ruim 500 touringcars exploiteren. Er is veel belangstelling en de verwachting is dat in de komende maanden dusdanig veel bedrijven zich zullen aansluiten dat AltroVia in aantallen de grootste werkgeversorganisatie zal worden binnen de touringcarbranche. Naast de leden kent de vereniging ook buitengewone leden: strategische partners genaamd.