Deze week was er tumult rond Booking.com; zij zouden zich niet helemaal aan de reclameregels houden. Who cares?!
Weet je dat vele hotelbezoekers niet eens naar bed kunnen. Hoe dat kan? Om de reguliere industrie af te troeven is het annuleren tot achttien uur op de dag van aankomst bij veel Booking.com-hotels in het leven geroepen met het gevolg dat hotels gaan yielden en dus overboeken om de last minute annuleringen op te vangen.
Als je, als onwetende boeker, toevallig in die situatie terechtkomt dan sta je voor paal met een boekingbevestiging die geen harde boeking is, maar een Booking. Een Booking is in mijn woordenboek: een waardeloos vel papier dat geen enkele garantie op een warm bed biedt.
Laten we ons daar eens druk over maken en ons niet consequent voor paal laten zetten door de zo slimme en flexibele nieuwkomers op de markt.
De consument begrijpt er niks van, wellicht kan de ANVR dat eens wereldkundig maken. Dat lijkt mij beter dan op congressen vertellen dat wij van deze partijen moeten leren! Of mag je over niet leden niets zeggen?
Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl
2 reacties
Tom, kleine opmerking op je conclusie ;
reserveringsbevestiging van Booking.com geeft juist extra garantie, zie mijn opmerking bij het andere artikel van vandaag op deze website is geplaatst.
Bevestiging Booking.com geeft geen enkele garantie
dit zou eigenlijk moeten zijn ;
Bevestiging van Booking.com geeft extra garantie.
ondanks dat ze niet verantwoordelijk zijn volgens algemene voorwaarden helpen ze je meteen aan een andere kamer bij een overboeking, en zorgen er ook nog eens voor dat de verantwoordelijke partij ( het Hotel dat overboekt ) aangepakt wordt voor de kosten. wat er dus voor zorgt dat overboeking minder vaak voor zullen komen.
Lijkt mijn een duidelijk verhaal.
Dit zelf trouwens al eens meegemaakt en Booking.com heeft dit direct opgelost. Beter hotel gekregen en de extra kosten werden vergoed, en verhaalt op het hotel dat was overboekt. Top service dus van Booking.com
Dit is wat hotels en andere Reis organisaties of reserveringssites kunnen verbeteren in hun service naar de consument toe.
Daarnaast beschikt booking.com inmiddels over een 24/7 service dus zelfs als ik als Nederlander in Azië een probleem heb met een hotel zoals bijvoorbeeld een overboeking dan wordt ik meteen geholpen.
In tegenstelling tot reisorganisaties die bijvoorbeeld geen hostess ter plaatse heeft.
Overboeken en Yield komen mij niet als nieuwe termen voor in de reiswereld. Mocht er overboekt worden – en dit gebeurt ook gewoon in de ‘oude wereld’, dan accepteert Booking.com niets nieuws. Mocht het waar zijn hetgeen u stelt. In het algemeen overboeken hotels durf ik te zeggen, niet de opdrachtgever of organisator. Dat is geen nieuws. Die hotels behoren aan de schandpaal genageld te worden. Pleit wat dat aangaat voor een Verordening eender als voor airlines (DBC), trein, touringcar en scheepvaart. Feit is helaas dat dat nu juist politiek gezien te gevoelig is. Men heeft dit in Brussel al lang geleden getracht, zonder resultaat. Vreemd: al het vervoer en de pakketreis is streng gereguleerd, maar de hotelwereld niet. Ga daar eens mee aan de gang met z’n allen.