Deze week was er tumult rond Booking.com; zij zouden zich niet helemaal aan de reclameregels houden. Who cares?!

Weet je dat vele hotelbezoekers niet eens naar bed kunnen. Hoe dat kan? Om de reguliere industrie af te troeven is het annuleren tot achttien uur op de dag van aankomst bij veel Booking.com-hotels in het leven geroepen met het gevolg dat hotels gaan yielden en dus overboeken om de last minute annuleringen op te vangen.

Als je, als onwetende boeker, toevallig in die situatie terechtkomt dan sta je voor paal met een boekingbevestiging die geen harde boeking is, maar een Booking. Een Booking is in mijn woordenboek: een waardeloos vel papier dat geen enkele garantie op een warm bed biedt.

Laten we ons daar eens druk over maken en ons niet consequent voor paal laten zetten door de zo slimme en flexibele nieuwkomers op de markt.

De consument begrijpt er niks van, wellicht kan de ANVR dat eens wereldkundig maken. Dat lijkt mij beter dan op congressen vertellen dat wij van deze partijen moeten leren! Of mag je over niet leden niets zeggen?

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl