Eurostar maakte gisteren een aanhoudende, sterke groei bekend in zowel de omzet als de reizigersaantallen tijdens het eerste kwartaal van 2014. In vergelijking met dezelfde periode in 2013 steeg de totale omzet met 7% tot £227 miljoen (eerste kwartaal 2013: £213 miljoen), terwijl het totale aantal reizigers steeg met 3% tot 2,3 miljoen (eerste kwartaal 2013: 2,2 miljoen).
Tijdens de eerste drie maanden van het jaar zag Eurostar een aanzienlijke groei in de zakenreismarkt met een stijging van 6% in de reserveringen van Business Premier (reisklasse voor zakenreizigers). Deze trend zette zich voor het eerst in de tweede helft van 2013 in en was grotendeels te danken aan de prestatie van de Britse markt. Nu begint deze trend zich ook door te zetten in de andere markten. Tijdens het eerste kwartaal werd ook een sterke ticketverkoop van vrijetijdsreizen opgetekend, met een stijging van 3%, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Deze groei is opmerkelijk aangezien het paasweekend van 2014, traditioneel een periode met een groot volume van boekingen voor vrijetijdsreizigers, niet in rekening werd gebracht voor de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar, in tegenstelling tot 2013.
Zachte winter
Nicolas Petrovic, directeur-generaal van Eurostar: “De verbetering op de markt van de zakenreizen in de voorbije maanden ondersteunt de sterke prestatie die we kunnen bekendmaken. Dankzij het zachte winterweer waardoor we minder storingen door het slechte weer kenden dan in de voorbije jaren, zette het eerste kwartaal ons op het goede spoor voor een aanhoudende groei in het hele jaar.”
Innovaties
Samen met de bekendmaking van de resultaten starten ook de eerste fasen van het gloednieuwe ‘ticket office’ van Eurostar in Londen St Pancras International. De nieuwe loketten bevinden zich net tegenover (en dus nog dichter bij) de bestaande check-inzone van Eurostar en krijgen een opvallend nieuw design en een aparte ruimte voor vrijetijdsreizigers en zakenreizigers. Eind mei moeten de loketten helemaal afgewerkt zijn. Dit project maakt deel uit van een ruimer programma van innovaties met bijvoorbeeld sinds enkele maanden een verbeterde ervaring in Paris Gare du Nord voor zakenreizigers en een upgrade van de Business Premierlounge in Brussel-Zuid die deze zomer zal starten. Het doel is om de reiservaring voor de Eurostar-klanten te vergemakkelijken en te verbeteren.