Zowel Corendon als TUI hebben een verklaring met SGR ondertekend op grond waarvan zij netto-vouchers mogen leveren aan reisagenten.
In de ANVR mailing van 28 april was aangekondigd dat het onder voorwaarden ook was toegestaan netto-vouchers te leveren aan agent, dat wil zeggen vouchers op basis van de aan reisorganisatoren doorgestorte bedragen (dus zonder commissie).
Voor het uitgeven van deze vouchers diende de organisator echter wel een aanvullende verklaring richting SGR te ondertekenen waarin staat dat hij aansprakelijk en verantwoordelijk blijft voor het bruto bedrag dat door de consument is betaald, of wel de consumentenprijs. Organisatoren zijn niet verplicht om netto-vouchers uit te geven. Inmiddels hebben zowel TUI als Corendon (inclusief Stip Reizen en Karin’s Choice) aan SGR de gevraagde aanvullende verklaring afgegeven.
Indien andere touroperators netto-vouchers afgeven, verzoekt de ANVR hen te wijzen op de noodzaak tot afgeven van een verklaring richting SGR. “Nogmaals benadrukken wij dat bruto-vouchers de standaard is waarvoor geen aanvullende verklaring nodig is”, aldus de branche-organisatie.
Eén reactie
Ik heb een voucher ontvangen voor mijn reis geboekt by mimosa. Op de voucher staat alles wat ik heb geboekt (een pakket reis naar turkye). . Alles was betaald maar op de voucher staat alles op 0. Alleen het boekings nummer staat erop. Klop dit wel.?.