Het aantal bagagestukken per 1000 passagiers waarbij er problemen waren bij de afhandeling is dit jaar gedaald ten opzichte van 2007, dat is gebleken uit onderzoek van SITA, een bedrijf dat wereldwijd aanbieder is van communicatie- en IT-oplossingen. Waren er in 2007 nog achttien problemen per 1000 passagiers, in 2015 waren dat er zeven per 1000 passagiers. Volgens SITA, heeft dit voor een kostenbesparing van zo’n $ 18 miljard gezorgd.

“De verbeterde bagageafhandeling is vooral te wijten aan forse investeringen in technologie en innovatie op het gebied van de automatisering van bagagesystemen en -processen”, zegt Francesco Violante, CEO van SITA. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zullen in de toekomst blijven investeren in nieuwe technologieën om passagiers- en bagageafhandeling te verbeteren, inclusief selfservice bagage labelen, bagage drop-off punten, systeemautomatisering en bagage-ticketing. Daarnaast verwacht meer dan de helft van de luchthavens in 2017, passagiers real-time updates te kunnen aanbieden via een smartphone app over de locatie van hun bagage.

Het complete SITA 2015 Baggage Report, kan worden gedownload op de website van SITA.