Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) wil de rijksbijdrage aan de Holland-promotie gefaseerd terugschroeven. Dit betekent dat er met ingang van 2015 maar liefst 65% bezuinigd gaat worden.
Het NBTC en de vertegenwoordigers van de gastvrijheidseconomie in Nederland, vinden de voorgenomen bezuiniging onbegrijpelijk en ongewenst op de marketing van Nederland. Jos Vranken, algemeen directeur: ‘‘Op deze manier wordt de marketing van de bestemming Nederland ter stimulering van meer toeristen, congressen en bestedingen gemarginaliseerd. Wij vinden dit een kortzichtige en destructieve ontwikkeling en een grove onderschatting van de huidige en toekomstige bijdragen van deze sector aan de Nederlandse economie’’.
Heroverweging bezuinigingsomvang
Het NBTC en de vertegenwoordigers uit de gastvrijheidseconomie hebben daarom op 24 mei een brandbrief aan de leden van de vaste Kamercommissie EL&I aangeboden. Naast de brief werden er ook tulpen aangeboden die de Holland-promotie symboliseren en die de roep om toerisme en de (gastvrijheids)economie te laten bloeien benadrukken. Het NBTC wil met de gastvrijheidsbranche het ministerie van EL&I bewegen tot heroverwging van de voorgenomen bezuinigingsomvang. De gastvrijheidseconomie in Nederland moet immers blijvend in staat worden gesteld ons land in het buitenland op de kaart te blijven zetten en bezoekers én bestedingen naar ons land te bewegen.