Fadiro heeft de stichting ‘Stichting Reisgelden Beheer Nederland’ (SRBN) opgericht waarmee binnenkort de verwerking van iDealbetalingen wordt overgenomen van Fadiro. ‘‘Met SRBN hebben we in onze ogen een prima alternatief voor directe incasso, dat steeds meer en meer wordt gesuggereerd als de oplossing voor financiële problemen die ontstaan door faillissementen. Wij hebben met diverse touroperators gesproken en er wordt positief op gereageerd, waarbij er zelfs wordt aangegeven dat directe incasso bij een systeem als SRBN niet meer nodig is’’, aldus Theo Hoving (algemeen directeur Fadiro) tegenover TravelPro.
Al geruime tijd biedt Fadiro de mogelijkheid om reisbureau-klanten te laten betalen via iDeal. Via een door het reisbureau zelf af te sluiten iDeal overeenkomst of door betalingen te laten verlopen via de iDeal-integratie van Fadiro. Bij de laatste oplossing komen de ontvangsten op een bankrekening van Fadiro binnen en worden vervolgens doorbetaald aan het betreffende reisbureau. Hoving: ‘‘Wij vonden dat er een aparte stichting voor moest komen. Zowel met betrekking tot de waarborg van die betalingen als het feit dat ‘Fadiro’ een voor de consument vrij onbekende partij is. Het nieuwe systeem heeft geen consequenties in afrekening en hoogte van de kosten, maar geeft naar onze mening ook voor de klanten van het reisbureau een correctere en betrouwbare betalingsafwikkeling. Concreet betekent dit dat op het afschrift van de klant dan als begunstigde ‘Stichting Reisgelden Beheer Nederland’ wordt weergegeven’’.
Incasso en directe incasso zijn de laatste weken, sinds het faillissement van Oad Reizen, veel gehoorde ‘oplossingen’ om het financiële risico bij de leverancier te verminderen of weg te nemen. ‘‘Naar onze stellige overtuiging zijn deze oplossingen een grote bedreiging voor reisagenten en dus ook voor ons. Wij denken met behulp van de Stichting een heel sterk alternatief te kunnen bieden voor directe incasso. Vanuit de betalingen, door de consument aan de stichting, worden zowel de retailer als de leverancier uitbetaald. Voor retailers betekent dat dus gegarandeerd de commissie en de mogelijke extra marges plus alle extra in rekening gebrachte kosten en diensten. Voor de leverancier altijd gegarandeerd de netto reissom. De retailer blijft verantwoordelijk voor de correcte afwikkeling van het reisdossier en daarmee ook eigenaar. De klant blijft één factuur ontvangen van de retailer. Voor zowel de retailer als de leverancier vervalt bovendien een deel van de financiële (controle) werkzaamheden en kosten daarvan’’, aldus Hoving.
Naast de financiële garanties en afwikkeling van betalingen kan de Stichting als onafhankelijke partij de N.A.W. gegevens van lopende boekingen beheren en zal dus deze gegevens niet eerder vrij hoeven te geven dan na het faillissement van de agent. De Stichting beschermt daarmee ook het klantenbestand! Het idee van een “derdenrekening” is niet nieuw, maar Fadiro is van mening dat alleen door dit goed te organiseren en met een integratie in BAS, dit ook praktisch uitvoerbaar is. ‘‘Het moet ook mogelijk worden van dit systeem gebruik te maken voor partijen die niet met BAS werken, maar dan moet er naar technische oplossingen worden gekeken’’, aldus Hoving. Of er voldoende draagvlak is uit de branche voor het opzetten van een dergelijke beheer van reissommen is volgens Hoving nog moeilijk aan te geven. ‘‘Wij zijn momenteel nog in een oriënterende fase en werken keihard om de belangen van retailers zeker te stellen.’’
Eén reactie
Ik zeg waarom niet?