Reisbureaus profiteren van meer duidelijkheid over consumentenclaims bij vliegvertragingen langer dan drie uur. Opnieuw is die heikele kwestie deze week bij de hoogste Europese rechter, het Hof van Justitie, aanhangig gemaakt. Dat blijkt uit de laatste ontwikkelingen rond EU-verordening 261, die airlines verplicht om compensatie tot € 600 te betalen, tenzij er sprake is van overmacht.
“Dat is het in weinig gevallen. Reisagenten kunnen hun klanten goed begeleiden met het incasseren van deze wettelijke schadevergoedingen, al dan niet met behulp van experts”, zeggen juristen. De luchtvaart beroept zich volgens EUclaim.nl en Reisrecht.nl onterecht op overmacht als vluchten fors zijn vertraagd. Na de civiele rechter bemoeit ook de bestuursrechter zich er nu mee. In een hoger beroep van een KLM-passagier, die in Curaçao 26 uur vertraging opliep zonder enige compensatie, schakelt de Raad van State het Europese Hof van Justitie in voor advies. De passagier wil handhaving van de regels door de Nederlandse luchtvaartinspectie.
KLM, Transavia, Arke en Corendon wachten de uitspraken van de EU-rechter en de Raad van State af. Dat kan een jaar duren.