Met ingang van de eerste uitgave van 2014 wijzigt de naam van vakblad Reisburo Actueel in TravelPro. Een ingrijpende verandering voor een titel die reeds 21 jaar in de reisbranche actief is, en een keuze die wellicht om enige uitleg vraagt.
Tom van Apeldoorn, uitgever & hoofdredacteur, licht de stap toe: “Kort gezegd dekte de oude titel de lading niet meer. De reisbranche heeft zich de laatste jaren in hoog tempo doorontwikkeld. Denk aan de opkomst van ZRA’s en OTA’s, Dynamic Packaging, en het veranderende landschap voor de touroperator en de reisagent. De hedendaagse reisagent is niet alleen maar een verkoper van reizen vanuit een reisbureau, maar is meer en meer een moderne reisondernemer, een professional. Dergelijke ontwikkelingen zetten ons steeds vaker aan het denken over de naam en de inhoud van ons blad. De afgelopen twee jaar hebben wij al diverse stappen gezet om onze redactionele formule uit te breiden, aan te scherpen en onszelf nog beter te positioneren als hét vakblad voor de reisagent en de gehele reisbranche. Met het aanbreken van een nieuw jaar is de tijd ook rijp voor een nieuwe naam.”
Voor álle reisprofessionals
„TravelPro is volgens ons de passende titel die onmiddellijk duidelijk maakt dat wij het vakblad zijn voor alle reisprofessionals. In welke hoedanigheid dan ook. Reisagent, productmanager, inkoper, marketeer; heb je met het verkopen van reizen te maken, dan lees je TravelPro. Dat ons blad nog steeds gratis verstuurd word naar de reisagent is onze kracht, namelijk een 100% dekking van onze belangrijkste doelgroep. Ook zal het de oplettende lezer niet ontgaan zijn dat wij onze zaken steeds meer direct met buitenlandse partijen doen, zoals hotelketens of (regionale) verkeersbureaus. Dat verklaart de keuze voor een Engelstalige in plaats van de Nederlandse naam. Dat het woord ‘Reisburo’ ten slotte uit de titel verdwijnt, betekend uiteraard niet dat we de reisbureaus afschrijven, maar dat de nieuwe tijd vraagt om een nieuwe ‚vlag’ als het ware. We zijn én blijven ook het vakblad voor de reisbureaus”, aldus van Apeldoorn.
Innovatie
“Uiteraard blijft deze verandering in onze organisatie niet slechts bij een nieuw logo op de cover van het vakblad. De nieuwe website is sinds vanochtend live en er is fors geïnvesteerd in nieuwe software voor het versturen van onze digitale nieuwsbrieven naar bijna 8.000 abonnees. De social media-kanalen zullen worden aangepast naar de nieuwe naam, waardoor onze volgers geen extra handeling hoeven uit te voeren maar automatisch het laatste nieuws uit de reisbranche ontvangen via TravelPro. De komende weken komen we met nog een aantal spannende innovaties, maar daar verklap ik nu nog even niet te veel over. Voor mij persoonlijk is het een hele spannende stap, om na 21 jaar afscheid te nemen van de titel Reisburo Actueel. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat de naam TravelPro op zeer korte termijn geaccepteerd en omarmd zal worden door de branche.”
7 reacties
Beste Tom,
een verstandig besluit de markt ontwikkelt zich veel sneller dan iedereen had gedacht. Ik wens jou en je team veel succes !
Het werd eens tijd haha . Ziet er professioneel uit, complimenten en heel veel succes Tom !
Goede move, Tom!
Gefeliciteerd met deze nieuwe naam en nieuwe look Tom!
Een goed begin van het nieuwe jaar.
Nieuw jaar nieuwe look, van harte ziet er prima uit.
Gefeliciteerd
Super! Nog net voor het einde van mijn stageperiode een nieuwe look, erg leuk!!