Sawadee toont zich de meest duurzame Nederlandse reisorganisatie. Dit stelt merkenvergelijkingssite Rank a Brand. In totaal werd het duurzaamheidbeleid van 37 Nederlandse Tour Operators getoetst op de thema’s klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. De merken uit de TUI-groep (Sawadee, Kras, Arke, Holland International en Robinson) scoren allen relatief hoog. Dit geldt eveneens voor SNP Natuurreizen.

De reisorganisaties voeren actief beleid op de drie duurzaamheidthema’s en rapporteren hier helder over. Zo zijn ze actief op het gebied van certificeringen voor accommodaties, bieden ze alleen trips aan naar fragiele bestemmingen (zoals Antarctica en de Galapagos) als deze op verantwoorde wijze plaatsvinden, gaan ze bewust om met dierenactiviteiten en ondernemen ze concrete acties om de CO2-uitstoot te verminderen.

Waar een aantal merken hoog scoort, blijft het opvallend dat er een grote groep Tour Operators achterblijft die weinig transparant is over duurzaamheid. Informatie over de CO2-voetafdruk is veelal incompleet en er zijn geen cijfers over het aantal certificeringen beschikbaar. Een duidelijk beleid op arbeidsomstandigheden ontbreekt bij de meeste organisaties eveneens. Gelukkig is verduurzaming in de reissector in volle beweging. De hoop is gevestigd op de Travelife certificering van accommodaties. Woordvoerder Verie Aarts: “Wat FSC is voor verantwoord hout en MSC voor duurzame vis, moet Travelife voor de reissector worden. Een goede ontwikkeling, aangezien Travelife criteria voor milieu en arbeidsomstandigheden bevat.” De certificering wordt o.a. met steun van brancheorganisatie ANVR en het Initiatief Duurzame Handel (IDH) wereldwijd uitgerold.