“De operationele uitdagingen op Schiphol zullen gedurende de zomermaanden blijven bestaan”, dat schrijft Schiphol in een mailing aan leden van de BARIN.

“Het sociaal akkoord dat is gesloten tussen Schiphol en de vakbonden voor het door de luchthaven ingehuurde beveiligingspersoneel, schoonmaakpersoneel en busvervoer alsmede het platform- en bagagepersoneel van de afhandelingsbedrijven zal bijdragen aan het behoud van het personeelsbestand op Schiphol, maar het zal op korte termijn niet leiden tot honderden nieuwe werknemers”, aldus Schiphol.

Schiphol wijst erop dat luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijkheid nemen en actief samenwerken met de teams van de luchthaven om maatregelen te vinden, zoals een stop-sale voor de zomer, het proactief annuleren van vluchten, het teruggeven van aangevraagde maar ongebruikte slots en het verplaatsen van activiteiten naar regionale luchthavens. “Samenwerking moet de zomeroperaties uitvoerbaar maken. Wij rekenen op ieders inzet.”