Onder de paraplu van SGR wordt er in samenwerking met Certo Escrow en Fadiro gewerkt aan een geheel nieuw digitaal platform voor derdengelden waarbij transacties tussen reisagenten en touroperators worden afgewikkeld, dat bevestigt Erik Jan Reuver (directeur SGR) tegenover TravelPro naar aanleiding van geluiden hierover in de branche.

Volgens Reuver zijn de voordelen voor alle betrokkenen onder andere zekerheid over betalingen over en weer, minder discussie over zekerheden zoals bankgaranties of incassocontracten tussen reisagenten en touroperators, klantgegevens blijven vertrouwelijk (belangrijk voor de reisagent) en wellicht ook een besparing op incassokosten bij touroperators.

Op verzoek
Het ‘clearinghouse’ moet na een pilot in het voorjaar van 2015, mede op verzoek van de ANVR en diverse grote marktpartijen (zowel reisagentenketens als Nederlandse touroperators) in de reisindustrie, voor iedereen beschikbaar komen. In het buitenland is een dergelijk systeem niet ongebruikelijk, zo bestaat in Engeland een vergelijkbaar systeem als Travel Trust Association (TTA) en in de luchtvaart is het bekendste gelijksoortige systeem het BSP-platform van IATA.

Onafhankelijk
Binnen de branche zou er veel animo zijn voor het digitale platform tussen reisagent en touroperator. Aan een dergelijk platform werd al gewerkt door Fadiro, maar diverse (grote) partijen willen een onafhankelijke(re) partij die het platform beheert. Reuver: “SGR is niet zelf met het idee gekomen, maar er is ons gevraagd om als neutrale partij te kijken naar de mogelijkheden van een dergelijk systeem. Daar hebben wij onderzoek naar gedaan en er wordt een businessplan gemaakt waarbij in kaart wordt gebracht welke investeringen erbij komen kijken. In januari zullen we dit voorleggen aan onze achterban en de betrokkenen. Wanneer deze het plan goedkeuren kunnen we van start gaan”.

Nadeel
“Aansluiting op het platform dat wordt ontwikkelt  is vrijwillig. Het kan dat touroperators, bij reisagenten die zich niet aansluiten, andere zekerheden vragen of hen op directe incasso zet”, aldus Reuver, die laat weten dat het platform voor derdengelden absoluut ook te maken heeft met het faillissement van Oad en haar Globe reisbureaus waarbij onder andere TUI en Thomas Cook grote schade leden. Het faillissement van de Globe reisbureaus zorgt ervoor dat er onderling meer dan ooit bankgaranties worden gevraagd. Partijen die deze niet willen (of kunnen) afgeven worden als alternatief op direct incasso gezet. Reuver: “Iedereen wil van de direct incasso af, want het nadeel is dat alle klantgegevens bij de touroperators terechtkomen met de mogelijkheid dat deze de klant rechtstreeks gaat benaderen. Ik kan niet zeggen of partijen die zich niet gaan aansluiten bij dit platform daar nadelen van gaan ondervinden”. Reisagenten die alleen buitenlandse producten verkopen hoeven zich ook niet bij het nieuwe platform aan te melden. “Het is een vrijwillige situatie, niemand wordt gedwongen”, aldus Reuver.

Kosten
Een naam voor het nieuwe platform is er nog niet. Ook over de precieze kosten voor deelname aan het nieuw te ontwikkelen platform is nog geen definitieve duidelijkheid, maar Reuver laat weten dat de kosten van het platform wel moeten worden gedekt. “Nu hebben zowel touroperators als reisagenten ook hun kosten om openstaande posten te incasseren. Wij willen hier in ieder geval geen winst op maken, maar de reisbranche bij onderlinge transacties helpen.”