Het is nog niet gedaan met de klappen in de luchtvaartsector. Tijdens de IATA jaarvergadering in Singapore heeft de luchtvaartorganisatie aangegeven een fors lagere winst van maar liefst 80% minder dan vorig jaar voor de sector te verwachten. Vorige week werd nog geroepen dat de luchtvaartindustrie weer terug was op het niveau van voor de crisis. KLM-topman Peter Hartman: ‘‘Het gaat om geweldige schommelingen die je ziet, die je kan koppelen aan de wisselende prijzen van de olie. Niemand had de aswolk, extreme winteromstandigheden in Europa en Amerika en de onrust in het golfgebied en Afrika voorzien. En op het eind krijgen we ook nog eens te maken met een tsunami met nucleaire problemen. En dat allemaal binnen twaalf maanden. Het is niet zo verassend dat de industrie een enorme klap krijgt’’.
Tot nu toe zegt Hartman dat Air France-KLM banenverlies kan voorkomen. Hartman: ‘‘Het is indrukwekkend en triest om te zien hoeveel airlines het loodje hebben moeten leggen in de afgelopen twaalf maanden. En dan wil ik het niet eens hebben over de hoeveelheid airlines tijdens de gehele crisis .Ik ben bang dat als het zo doorgaat dat er weinig investeringen in de toekomst gedaan kunnen worden. We zijn er als Air France-KLM ontzettend goed uitgekomen. Maar er zijn honderd duizenden banen verloren gegaan’’. Tijdens de vergadering heeft de IATA ook aangegeven van het emissiehandelssysteem af te willen dat de Europese Unie vanaf komend jaar invoert. Chinese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben zich al eerder verzet tegen het betalen voor rechten om in de Europese Unie (EU) het broeikasgas CO2 uit te stoten.