Op 24 oktober komt Google Home naar Nederland, een slimme speaker die je kan helpen met alledaagse dingen in huis. Zo kan de assistent jouw verlichting, thermostaat, verwarming, tv, zonneschermen en meer bedienen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het netjes te vragen. Ideaal zo’n speaker, want dan hoef ik na een hele dag zitten op kantoor, thuis ook niet meer van de bank af te komen.

Toch zijn nog veel Nederlanders sceptisch over deze nieuwe technologie blijkt uit onderzoek van GFK en zoals blijkt uit de reacties voert angst voor het onbekende ook hier de boventoon. Wat als Google meeluistert? Maar ook het gebrek aan kennis wat we er allemaal mee kunnen lijkt een drempel te zijn voor het aanschaffen van dergelijke spraakassistenten. Zo heeft slechts drie op de tien Nederlanders interesse in het gebruik van een slimme speaker.

In Amerika is dat wel anders en heeft volgens Adobe eind dit jaar bijna de helft van alle Amerikanen een slimme speaker in huis. En daar spelen de grote (reis)organisaties maar al te graag op in. Zo ging Marriott onlangs een samenwerking aan met Amazon, waardoor gasten op hun hotelkamer met Amazon Echo roomservice kunnen bestellen. Maar ook kunnen vragen wat voor weer het wordt of waar het dichtstbijzijnde café zich bevindt.

Wie was er niet sceptisch over het internet destijds? En het filmpje over de opkomst van de mobiele telefoon zie ik ook nog weleens voorbij komen: “Ze sturen maar een brief als ze mij willen bereiken”, werd er gezegd. Nu de Google Assistant ook Nederlands spreekt is het dus niet de vraag of, maar wanneer Nederlandse reisorganisaties hun service gaan aanbieden via dit kanaal.

Een voorloper op dit gebied is KLM. Zo kunnen klanten al met spraakgestuurde opdrachten in het Nederlands eenvoudig vluchten zoeken. Wanneer de gewenste vlucht gevonden is, krijg je een link waarmee de vlucht direct kan worden geboekt op KLM.com. Wie weet kan dat straks ook voor de hele reis? Maar dan komt het menselijke aspect uiteraard om de hoek kijken. In hoeverre gaat Google Assistent zich gedragen als reisagent of heb je straks je persoonlijke ZRA in een speakertje zitten.

Ik ben een voorstander van innovatie en zet straks maar al te graag mijn tv aan en uit met de Google Home, maar het moet niet ten koste gaan van de werkende reisagent. Hoe dit in de toekomst gaat uitpakken is op dit moment lastig te zeggen… of zal ik het even aan Google vragen?

Dylan Cinjee
dylan@travelpro.nl