De nieuwe Nederlandse startup Voyando.nl probeert de manier waarop we reizen uitzoeken en boeken te veranderen door het gebruik van de ‘crowd’.

Op Voyando.nl vult de reiziger een lijst met voorkeuren in, geeft aan hoeveel hij of zij over heeft voor het beste advies en noemt een termijn waarbinnen de voorstellen er moeten zijn. Kappenburg: “Voor een simpele vliegreis geef je bijvoorbeeld 5 euro beloning, voor een complexe reis 50 euro. De experts gaan aan het werk en je kiest tenslotte welk voorstel je het beste past. Met een gedetailleerde boekingsinstructie van de reis kan de consument deze aan de hand hiervan zelf gemakkelijk kan boeken.

Iedereen kan expert worden op Voyando.nl. Kappenburg: “Iedereen heeft wel ergens verstand van qua bestemming of is goed in het vinden van goeie deals op het web”. De expert met het beste advies verdient de beloning, minus een commissie voor Voyando, die de reiziger heeft uitgeloofd. “In onze testfase zaten de actievere experts op ruim 50 euro per uur aan verdiensten. Lijkt me een mooie bijverdienste voor bijvoorbeeld een handige student”

Ook professionele experts zoals reisagenten kunnen actief worden op de site. Traditionele reisbureaus kunnen zo hun kennis van hun medewerkers inzetten en ook nog marge en provisie op de reizen verdienen via Voyando. “Daarbij kan dit ook weer voordeel opleveren voor de consument. De professionele partijen hebben vaak toegang tot systemen waar de ‘gewone’ consument niet in kan kijken en dit levert soms mooie prijsvoordelen op”, denkt Kappenburg.